Karl-Anton Swensen (Kp): Det er gitt regler om at bønder som ikke følger beitereglene risikerer å få redusert tilskuddene sine av landbruksmyndighetene. Dette medfører at landbruksmyndighetene fremstår både som "aktor" og "dommer" og at bøndene selv må bringe saken inn for domstolene om saken skal prøves rettslig.
Mener statsråden denne dobbeltrollen er rettssikkerhetsmessig forsvarlig, og kan statsråden tenke seg å foreslå en ordning med klagenemnd eller at myndighetene må fremme saken inn for domstolene?
Begrunnelse
For fem år siden ble det gitt pålegg til bøndene om å ha husdyr på bås på beite i minst åtte uker i året. Dette pålegget gjelder bare kyr som står fast på bås.
De første årene ble det gitt dispensasjoner for å gi rom for til å bygge om driftsbygningene og andre nødvendige omstillinger. I år har det ikke blitt gitt dispensasjoner i slikt omfang som i 1999 og 2000.
Flere forhold bør vurderes når man ser på beitebestemmelsene. Klimatiske forhold og forholdene i beiteområdet for øvrig bør medtas. Kyrne er ute på regnvåte beiteområdene, vil kunne ødelegge området. Dyrene vil også kunne oppleve mistrivsel.
To bønder i Indre Salten unnlot i sommer å ha kyrne sine ute på beite på grunn av at beiteområdene var våte pga. mye nedbør. Disse to har nå fått inndratt produksjonstilskudd på henholdsvis 35 000 og 70 000 kroner.
For disse to bøndene vil dette med stor sannsynlighet medføre at disse må avvikle driften.
Siden mange bønder holder til i områder med svak og ensidig næringsstruktur vil en reduksjon eller fjerning av produksjonstilskudd nærmest innebære et yrkesforbud for de som rammes. I tillegg må bøndene selv gå til rettssak om avgjørelsene skal prøves rettslig.
Denne saken reiser ikke bare aspekter om dyrevern, men i aller høyeste grad rettssikkerhetsmessige spørsmål. Det er landbruksmyndighetene som har ansvaret for produksjonstilskottet. Disse er også gitt hjemmel til etter eget skjønn å redusere produksjonstilskottet om forskriftene, bl.a. beiteforskiften, ikke er overholdt.
Dette innebærer at landbruksmyndighetene både har funksjon som "aktor" og "dommer". Man kan reise berettiget tvil om man ikke bør vurdere en egen uavhengig nemnd som behandler spørsmål om reduksjon av produksjonstilskudd og/eller at landbruksmyndighetene må fremme saken for domstolsbehandling om disse ønsker en reduksjon av produksjonstilskottet.