Øystein Djupedal (SV): Vil finansministeren vurdere tiltak som kan bidra til større grad av uavhengighet mellom revisor og klient, f.eks. gjennom forsterket lovverk eller økt kontrollvirksomhet?
Begrunnelse
I etterkant av Enron-konkursen er det bl.a. reist spørsmål om revisors uavhengighet i forhold til sin oppdragsgiver. Gjennom kreativ regnskapsføring som ikke ble avdekket i revisjonen, klarte Enron å holde sin reelle økonomiske situasjon skjult - med store økonomiske tap for ansatte, kreditorer og eiere som resultat. Det hevdes at en medvirkende årsak til at dette ikke ble avdekket i revisjonen, var at Enron med revisjon og rådgivning var revisjonsfirmaets største kunde. Dette er ikke i strid med amerikansk lovgivning.
I Norge inneholder revisorloven av 15. januar 1999 nr. 2 en rekke bestemmelser om revisjon og revisorer, herunder bestemmelser i lovens kapittel 4 om revisors uavhengighet og objektivitet.
Revisorloven kapittel 4 har generelle bestemmelser om revisors habilitet, og har dessuten i § 4-5 en spesiell bestemmelse om revisors adgang til å utføre rådgivningstjenester. Denne bestemmelsen innebærer et forbud mot rådgivnings- eller andre tjenester for den revisjonspliktige, som er egnet til å påvirke eller reise tvil om revisors uavhengighet og objektivitet. I Karnov kommentert lovsamling er det vist til at det har vært en omfattende diskusjon om revisor overhodet burde ha anledning til å drive rådgivningsvirksomhet overfor sin revisjonsklient. Det har imidlertid vært tradisjon for at revisor er benyttet som rådgiver og støttespiller for små og mellomstore foretak. I forarbeidene til loven peker departementet på at det kan være vanskelig å trekke en absolutt og eksakt grense for hva som bør være tillatt. Den norske Revisorforeningen har utarbeidet egne retningslinjer om rådgivningstjenester for å sikre revisorenes tillit og objektivitet. Heller ikke disse trekker helt klare grenser for hva som er tillatt og hva som ikke er tillatt.
I revisorloven § 5-3 tredje ledd er det gitt bestemmelser om at revisor skal dokumentere rådgivningsoppdragets art, omfang og eventuell anbefaling. Bestemmelsen er viktig for å kunne vurdere karakteren av rådgivning i ettertid.
Det er ikke kjent hvilket omfang denne typen sammenblanding mellom rådgivning og revisjon har i Norge, men det er liten grunn til å tro at dette ikke forekommer hos oss.