Rolf Terje Klungland (A): Mens innehaveren av drosjeløyve har påtatt seg en plikt til persontransport, og dermed ikke selv kan velge når han/hun skal være til disposisjon for slik transport, har innehaver av turvognløyve ingen slik plikt, og kan dermed foreta persontransport når markedet er godt. Innehavere av turbilløyve kan også drive persontransport i hele landet uten å forholde seg til "løyvedistrikt".
Hva vil statsråden gjøre for at drosjenæringen i fremtiden skal være konkurransedyktig?
Begrunnelse
Jeg har fått flere henvendelser fra drosjenæringen om at innehavere av turvogner i helgene, når det er stor trafikk, stiller seg opp i sentrum for å "kapre" kunder. Enkelte ganger har det også forekommet at kundene har bestilt drosje, men at turvognen har tatt disse turene før drosjene har kommet frem. Dette er selvsagt et problem for drosjenæringen. Jeg har på bakrunn av dette lagt saken frem for Stortingets utredningsseksjon. Av svar 9. januar fremgår det følgende: "Mens innehaver av turvognløyve har en rett til å drive persontransport, har innehaver av drosjeløyve både en rett og plikt til slik transport. Innehaver av turvognløyve kan i prinsippet drive persontransport når og hvor han ønsker og uten å være prisregulert. Innehaver av drosjeløyve er derimot bundet til et løyvedistrikt og bortsett fra i de større byer, også underlagt prisforskrifter." Ut fra at drosjenæringen har plikt til å være "tilgjengelig" for kundene, mens turvognene selv kan velge om de vil kjøre eller ikke, innebærer dette en diskriminering av drosjenæringen som kan innebære at drosjenæringen heller velger å søke turvognløyve. Både for "drosjeløyve og for reservedrosjeløyve" og for "selskapsvognløyve" er tildelingen av løyve basert på behovsvurdering samt en plikt til å drive slik transport.
For turvognløyve er det ingen slik behovsvurdering, og dette løyvet innebærer dermed ikke en plikt til persontransport, hvilket betyr at innehaver av et turvognløyve selv kan bestemme når han/hun vil kjøre. Turvognløyve er heller ikke knyttet til "løyvedistrikt", hvilket betyr at en kan drive persontransport hvor i landet en ønsker. Innehaveren av drosjeløyve er også bundet av prisregulering utenom de største byene, mens innehaver av turvognløyve står fritt også når det gjelder den prisen en vil ta.