Knut Storberget (A): Vil statsråden foreta seg noe for å bedre tjenesten; eksempelvis ved at det stilles som krav (noe asylsøkerne gjøres kjent med av myndighetene ved ankomst) at advokaten personlig skal møte klient minst to ganger, oversende alle saksdokumenter løpende, avlevere minst to skriftlige støtteskriv for sin klient og at asylsøkeren tilslutt overfor myndighetene rapporterer om bistanden, og har stykkprisgodtgjørelsen overfor advokatene bidratt til innsatsen for hver klient reduseres, men at volumet klienter øker?
Begrunnelse
Ved flere anledninger har media avdekket at advokattjenestene for flere asylsøkere er for dårlig. Noen utvalgte advokater har løpende over 600 klienter; hvilket i seg selv må skape betydelige problemer for personlig oppfølging av klientene. Asylsøkere rapporterer om manglende kontakt med advokaten, lite innsyn i egne dokumenter og en utilgjengelig advokat.
For asylsøkerne er advokatbistanden av vital betydning. Advokaten er den eneste som kan bistå med informasjon om aktuelle grunnlag for tillatelse til å bli i Norge, og som kan sortere ut den relevante informasjon som bør fremlegges for myndighetene. Hun utgjør således en særdeles viktig rettsikkerhetsgaranti. Innholdet i flere menneskerettighetsforpliktelser Norge har sluttet seg til kan lett bli illusorisk om ikke advokatbistanden er effektiv.
Advokatene bør skjerpe seg, og myndighetene bør stille konkrete krav til utførelse av bistanden. Det offentlige må dessuten sikre seg en enkel og skjemamessig rapportering fra asylsøkerne om bistandens utførelse ved oppdragslutt.