Sigbjørn Molvik (SV): Mange personer som er på attføring har pga. sen saksbehandling i Aetat ikke fått utbetalt attføringspenger til rett tid. Dette har medført at mange av disse er blitt påført ekstra utgifter i form av purregebyrer og inkassokostnader på regninger de ikke har vært i stand til å betale pga. forsinket utbetaling av attføringspenger.
Vil sosialministeren sørge for at disse påførte ekstrautgiftene blir dekket enten av sosialkontoret eller direkte fra Aetat?
Begrunnelse
Jeg er blitt kjent med at mange personer som er på attføring har fått økonomiske problemer pga. svært sein saksbehandling og interne problemer i Aetat. Dette har ført til at attføringspenger ikke er blitt utbetalt i tide. For å få betalt sine regninger har folk derfor måttet gå til sosialkontoret for å be om hjelp til dette. På sosialkontorene kan det også i mange tilfeller være lang saksbehandlingstid. I mellomtida kommer purringer og ev. inkassovarsler på de ubetalte regningene og dermed ekstrautgifter i form av gebyrer i tillegg til den opprinnelige regningen. Slik jeg har forstått det, er reglene for økonomisk sosialhjelp slik at den ikke dekker denne type utgifter - altså gebyrer for purringer og inkassovarsel.
Dette rammer personer som i svært mange tilfelle fra før har en anstrengt økonomi. På grunn av interne problemer i Aetat og lang saksbehandlingstid blir de dermed uforskyldt påført ekstra utgifter. Dette finner jeg helt uakseptabelt og uanstendig, og ber statsråden snarest sette i verk tiltak slik at de som er blitt rammet av dette får disse utgiftene dekket - enten ved at sosialkontorene kan dekke dette over sosialhjelpa eller ved at Aetat foretar utbetalingen direkte til dem det gjelder.
Jeg viser for øvrig til mitt spørsmål til statsråden i den muntlige spørretimen i Stortinget onsdag 13. mars 2002 der denne problemstillinga ble tatt opp, men uten at det konkrete innholdet i spørsmålet ble tilfredsstillende besvart.