Karin S. Woldseth (FrP): Den nye lotteriloven har medført betydelige byråkratiske vanskeligheter for idrettslag og frivillige organisasjoner som søker om tillatelse for å drive lotteri- og spillevirksomhet.
Hva akter statsråden å gjøre for å sikre at behandlingstid og byråkrati ikke skal stå i veien for frivillige organisasjoners mulighet for inntjening uavhengig av offentlige overføringer?
Begrunnelse
Den nye lotteriloven har medført betydelige vanskeligheter for idrettslag og frivillige organisasjoner som er avhengige av alternative inntektskilder for å kunne drive sin virksomhet videre i størst mulig grad uavhengig av det offentlige.
l. Hva angår idrettslag, er hovedproblemet at de fleste idrettslag er organisert som fleridrettslag, dvs. at hele laget med alle undergrupper står ansvarlig for hva det enkelte lag foretar seg. De underliggende lag kan derfor ikke registrere seg med eget organisasjonsnummer i Foretaksregisteret, som er et krav for godkjenning som organisasjon fra Lotteritilsynet. Enhetsregisteret godtar registrering av gruppene som virksomhet, på flere adresser med tildeling av undernummer til det samlede idrettslag sitt organisasjonsnummer.
Lotteritilsynet vil ikke godkjenne dette, til tross for at en slik registrering hos Enhetsregisteret vil gjøre det enkelte lag kontrollerbart, og behandlingsprosessen langt mer effektiv. Politiet gir dispensasjon i forhold til lotteri- og bingotillatelser, men det kan neppe sies å være en god løsning på sikt, og organisasjonene ville være tjent med et klart regelverk som samsvarer med de kriterier som Enhetsregisteret legger til grunn.
2. Lang behandlingstid hos Lotteritilsynet i Førde medfører at mange idrettslag og frivillige organisasjoner ikke får mulighet til å søke respektive bingo-/spillentreprenører tidsnok om deltakelse inneværende år, med det betydelige inntektstap dette medfører. Først må hvert lag gjennom en tidkrevende prosess i Brønnøysundregistrene for etterpå å måtte vente mellom 12 til l6 uker, minimum, ifølge Lotteritilsynets egne anslag med henvisning til forvaltningsloven § 11 a.
Disse ovennevnte faktorer virker svært urimelig og er ødeleggende for mange frivillige lags virksomhet og overlevelsesmuligheter.