Anne Helen Rui (A): Hva vil samferdselsministeren foreta seg for å påskynde behandlingen av ULF-rapporten og spørsmålet om trafikkflygerutdanningens plass i det norske utdanningssystemet, og for å sikre at Kompetansesenteret for Sivil luftfart på Torp, som ble opprettet av Stortinget i 1994, ikke blir omfattet av Luftfartsverkets forestående salg av sitt datterselskap Nordic Aviation Resources AS før ULF-rapporten er ferdigbehandlet?
Begrunnelse
- Statens Trafikkflygerskole (STFS) legges ned i 1993.
- Flygerforbundet og det meste av luftfartsmiljøet engasjerte seg sterkt for at myndighetene skulle ta vare på dokumentasjon og læremidler fra STFS i et trenings- og kompetansesenter for sivil luftfart.
- En rekke offentlige utredninger konkluderte med at behovet for et kompetansesenter var tilstede.
- Stortinget vedtok i 1994 at det skulle opprettes et mindre kompetansesenter underlagt Luftfartsverket (LV).
- Stortinget satte følgende forutsetninger i forbindelse med opprettelsen:
- Senteret skulle bygges ut i takt med det reelle behovet.
- Senteret skulle sørge for ajourhold av læremidlene fra STFS. Virksomheten skulle baseres på brukerbetaling.
- LV skulle velge en organisasjonsform for kompetansesenteret som ikke kunne skape habilitetsproblemer.
- LV ble pålagt å arbeide videre med å få etablert virksomheten innenfor høgskolesystemet.
- For å unngå habilitetsproblemer, overførte LV driften av kompetansesenteret til Nordic Aviation Resources AS (NAR), som er et datterselskap av LV.
- Luftfartsverket har nå solgt seg ned til 20 pst. i NAR, samtidig som NAR selger ut deler av sin virksomhet. Samferdselsdepartementet vil orientere Stortinget om at også kompetansesentervirksomheten vil bli solgt til private interesser.
Problemstillinger/momenter
1. Nye eiere vil ikke påta seg LVs forpliktelser i forbindelse med drift av kompetansesenteret.
2. Samferdselsdepartementet har etter 5 år ennå ikke ferdigbehandlet ULF-rapporten.
3. Samferdselsdepartementet har i sin behandling av ULF-rapporten trukket inn flyskolen på Bardufoss. Dette har skapt et habilitetsproblem som gjør at behandlingen av ULF-rapporten bør startes på nytt.
4. Flygerutdanningens status i skolesystemet forblir uavklart ettersom Utdannings- og forskningsdepartementet fremdeles ikke ønsker å ta ansvar for flygerutdanningen. Dette står i sterk kontrast til forholdene ellers i Skandinavia.
5. LV er pålagt å være pådriver for å få etablert kompetansesentervirksomheten innenfor høgskolesystemet, men har ikke vært aktiv i denne saken.
6. Kompetansesentervirksomheten er opprettet av Stortinget, og kan uansett ikke selges før ULF-rapporten er ferdigbehandlet og en eventuelt har konkludert med at det ikke er behov for slik virksomhet.
7. Tatt i betraktning at kompetansesenteret er et offentlig anliggende, har salgsprosessen i for stor grad vært "unndratt fra offentligheten".