Åslaug Haga (Sp): En eldre pasient ble behandlet i Tyskland. Han hadde behov for hjelp ved hjemkomst, men fikk ikke hjelp av legevakten. Begrunnelsen for at legevakten ikke tok imot var at behandlingen hadde foregått i utlandet.
På hvilket tidspunkt overtar norsk helsevesen ansvaret for pasienter som er blitt behandlet i utlandet?
Begrunnelse
I forbindelse med utenlandsmilliarden har Senterpartiet vært opptatt av smitterisiko, ordninger for transport av pasienter som er blitt behandlet i utlandet og praktiske ordninger for overgangen mellom utenlandsbehandling og behandling i Norge. Nå har vi praktisk erfaring med behandling i utlandet, og vi er ikke beroliget.
Nevnte pasient ble behandlet i Tyskland. Da han reiste hjem, ble medisin og resept lagt i kofferten. Pga. streik i Danmark kom pasienten til Gardermoen uten bagasje. Pasienten som skulle hatt medisin, tok kontakt med Rikshospitalet med forespørsel om sykehuset kunne kontakte sykehuset i Tyskland for å få beskrivelse av medisinen. Rikshospitalet bad pasienten ta kontakt med legevakten. Legevakten ville heller ikke ta kontakt med sykehuset i Tyskland. Dette gjorde derfor familien selv og fikk instrukser om medisin og medisinbruk. De måtte imidlertid til legevakten for å få medisin. Legevakten ville ikke ta imot fordi behandlingen hadde foregått i utlandet og ikke i Norge. Saken løste seg til slutt fordi bagasjen kom kl. 01 på natta! Saken viser vel dessverre noe om manglende serviceinnstilling i helsevesenet, men den reiser også et prinsipielt spørsmål vedrørende det norske helsevesenets ansvar når pasienter er behandlet i utlandet.