Finn Kristian Marthinsen (KrF): I Drammens Tidende 14. juni d.å. blir det slått stort opp at Jernbaneverket mener det er uaktuelt med tre spor i Lieråsen tunnel.
Mener samferdselsministeren det er god utnyttelse av offentlige bevilgninger til Jernbaneverket, når private entreprenører kan bygge tre spor i stedet for to spor for samme pris som Jernbaneverket skal bruke til å ruste opp tunnelen mellom Lier og Asker?
Begrunnelse
Fra det nevnte avisoppslag som bygger på siste nummer av Teknisk Ukeblad, vil jeg framheve noen vesentlige punkter som underbygger spørsmålet.
1) Private entreprenører vil utvide kapasiteten nå når opprustningen skal settes i gang.
2) Prislappen blir den samme for tre spor som for to spor.
3) Ved Veidekkes opplegg blir togtrafikken mindre forstyrret enn ved det Jernbaneverket legger opp til.
4) Utvidelsesforslaget til de nye tunnelaktørene gir større bredde som muliggjør fremtidens økte trafikkmengde samt håndtering av containere i større grad enn i dag.
5) Fagfolk forutsier at hvis man kun foretar den opprustning som Jernbaneverket går inn for, må en ny tunnel i Lieråsen bygges for å ta de økte trafikkmengdene i løpet av ti år.
6) Ny tunnel antas ville koste rundt 1,5 mrd. kr, mens man altså kan få opprustning og kapasitetsutvidelse nå for 800 mill. kr.