Ulf Erik Knudsen (FrP): Vil kulturministeren ta initiativ til at NRK fastsetter forskrifter for lisensavgiften som ikke er klart urimelige i forhold til det som er vanlig i tilsvarende virksomhet, samt legge fram for Stortinget sak for nedjustering av tilleggsavgiften?
Begrunnelse
I brevveksling med NRK og i brev til Statens medieforvaltning (som begge har blitt oversendt familie-, kultur- og administrasjonskomiteen), peker Tor Hanøy på en rekke problemstillinger i forhold til NRKs lisensavgift. Det redegjøres for hvordan forskrifter for lisensavgiften ikke er i samsvar med hva som er rimelig og vanlig i avtalesammenheng, spesielt i forhold til halvt års forhåndsbetaling, kort frist før tilleggsavgift ilegges og likeverdighet i et avtaleforhold.
Først pekes det på det urimelige i at NRK avkrever lisensavgiften for et halvt år på forskudd. De fleste andre leverandører av medietjenester har kortere abonnementsperiode, og i de få tilfeller hvor perioden er lang medfører det en rabatt (f.eks. Aftenposten). Kabel-TV-leverandører, Internettleverandører og telefontjenesteleverandører har alle i gjennomsnitt kortere abonnementsperiode. Det hører også med til dette bildet at en del leverandører fakturerer etter at halve abonnementsperioden er over eller i etterkant.
Selv med moderne systemer for betaling, er det høyst urimelig å ikke ha et slingringsmonn i forhold til betalingsfrist for lisensavgift. De fleste private tjenesteytere opererer med en frist på minimum 14 dager. Men dette er i all hovedsak leverandører som ikke har et monopol og som derfor er i konkurranse og er avhengige av et godt forhold til sine kunder. At NRK skal ha mer stivbente rutiner bør ikke godtas.
Når det gjelder likeverdighet, bør det bemerkes at NRK bedriver næringsvirksomhet, om enn med monopol. NRK er ikke en statlig forvaltningsvirksomhet. NRK bør derfor basere sin næringsvirksomhet, herunder vilkår for sine kunder, på det som er vanlig for denne typen virksomhet og for næringsvirksomhet i sin alminnelighet.
Tilleggsavgiften settes av Stortinget sammen med lisensavgiften i statsbudsjettet. I statsbudsjettets innhold er det ingen redegjørelse for ulike faktorer som bør hensyntas (slik som den ovennevnte likeverdighet mellom avtaleparter, størrelsen på sammenlignbare avgifter, forhold som er spesielle for avgifter pålagt av en leverandør av monopoltjenester etc). Utelatelsen av en slik redegjørelse føles som et savn. En slik vurdering bør derfor tas med i revidert statsbudsjett til våren.