Inger S. Enger (Sp): SkatteFUNN-ordningen gir rett til skattefradrag for alle FoU-prosjekter som tilfredsstiller ordningens vilkår. Det er bedriftens skatteregnskap som danner grunnlaget for dokumentasjon. Gründere og bedrifter i oppstartsfasen, der de ansatte yter en betydelig ulønnet egeninnsats, faller derfor i stor grad utenom ordningen.
Hva vil Regjerningen gjøre for å gi gründerbedrifter med stor ulønnet egeninnsats samme mulighet for støtte som etablerte bedrifter?
Begrunnelse
SkatteFUNN-ordningen er en god ordning for nyskaping og utvikling. Ordningen gir en rettighet til skattefradrag for opp til 20 pst. av de totale FoU-kostnadene i et prosjekt og bidrar til finansiering både av bedriftens egen kostnader og eventuelle innkjøpte FoU-tjenester. Ordningens ulempe er at skattefradraget først kommer i følgende års skatteoppgjør. Dette betyr at utviklingskostnadene i første omgang må fullfinansieres av bedriften. Denne svakheten var alle klar over da ordningen ble innført.
SkatteFUNN har også en annen svakhet. Ordningen krever at kostnadene må være utgiftsført i bedriftens skatteregnskap for å få skattefradrag. Dette er ikke problem for veletablerte bedrifter som har inntekter og utbetaler lønn til sine ansatte. Men for bedrifter i etableringsfasen skaper dette vanskeligheter. Den typiske gründer har stor ulønnet egeninnsats. Produktet er under utvikling - ikke på markedet - og bedriften har sjelden penger til å utbetale lønn. Det er ikke mulig å få synliggjort denne egeninnsatsen i skatteregnskapet. Når det gjelder andre tradisjonelle offentlige virkemidler for nyskaping og utvikling, får gründeren godtgjort for egeninnsatsen ved å dokumentere framdrift i prosjekt og gjennom revisorbekreftet prosjektregnskap.
I SkatteFUNN virker det også som om dette har vært intensjonen da det i regelverket er oppgitt at en kan beregne timekost til 1,6 promille av årslønn. Det står ikke noe om utbetalt lønn. Begrepet "kostnader" brukes i regelverket og ikke det mer presise ordet "utgift". Ordbruken tyder på at en i utgangspunktet ønsket å bidra slik som forrige FUNN-ordning var, eller som virkemiddelordningen fungerer for øvrig. Det er ikke tatt høyde for at det i SkatteFUNN er de lokale likningsmyndigheter som skal foreta oppgjøret. Resultatet av ordningen er at de som driver nyskaping i små nyetablerte selskap faller delvis eller helt utenom ordningen. Det er denne gruppen som har vanskeligst for å finansiere utviklingsprosjektene sine. Det er derfor nødvendig at SkatteFUNN tilpasses slik at ubetalt egeninnsats også inngår i prosjektets totale kostnader.