Arne Sortevik (FrP): I muntlig spørretime 27. februar 2002 stilte jeg spørsmål til utdannings- og forskningsministeren om manglende tilsyn ved muslimske skoler. I forbindelse med at det ble satt søkelys på saken kom det også frem at Barne- og familiedepartementet, som ansvarlig for Likestillingsombudet, hadde tatt et initiativ til undersøkelser om hvordan skolen i sine læremidler behandler likestillingsspørsmål.
Kan statsråden gi en redegjørelse for resultatene fra ulike typer tilsyn?
Begrunnelse
Utdanningsdepartementet har gjennom Statens utdanningskontorer, plassert i de fleste fylkene, ansvaret for tilsyn med skoler i kommunal, fylkeskommunal og privat eie. I Oslo er det etablert muslimske skoler, henholdsvis videregående skoler og grunnskoler.
Gjennom spørsmål i muntlig spørretime 27. februar 2002 fikk jeg gjort utdanningsministeren oppmerksom på at det ikke var foretatt tilsyn ved de muslimske skolene i Oslo.
Slik jeg har oppfattet tilsagnsbrevene er det knyttet strenge forutsetninger til godkjenningen av de muslimske skolene. Humanistiske verdier, demokratiske og menneskerettslige prinsipper skal være en del av verdigrunnlaget også i muslimske skoler. Det er forutsatt at opplæringen legges opp slik at den motvirker fordommer og diskriminering og fremmer gjensidig respekt og toleranse mellom grupper med ulike levemåter. Fra en del kretser innen innvandrermiljøet synes holdningen dessverre å være negativ til integrering, med fremvist manglende respekt og aksept for norske lover. Derfor er det ekstra grunn til å føre tilsyn med egne skoler i dette miljøet.
Det er etter vår vurdering gitt strenge forutsetninger ved godkjenningen av de muslimske skolene.
Derfor er det viktig at det nå blir utført aktivt tilsyn ved skolene slik at vi kan være sikre på at de driver sin undervisning på en akseptabel måte. Det har vært mye fokus på læremidler hos kristne friskoler mht. likestillingsaspektet. Disse skolene har fått kritikk for deler av læremateriellet pga. angivelig brudd med lover og regler om likestilling, til tross for at illustrasjoner og tekst som kritiseres også brukes i læremateriell i den offentlige eide skole. Det er etter mitt syn ikke akseptabelt at muslimske skoler skal slippe tilsyn når andre private skoler faktisk opplever nitid kontroll, og det på et område hvor muligheten for avvik mht. likestilling er særlig stor. Jeg forutsetter at utdanningsministeren gjennom tidligere Statens utdanningskontor, nå fylkesmann, har sørget for aktiv kontroll av de muslimske skolene i Oslo. Jeg forutsetter likeledes at Likestillingsombudet har undersøkt om skolene følger likestillingslovens bestemmelser om læremidler. Skolen ble varslet i brev fra ombudet datert 18. mars 2002.
Det er etter mitt syn ønskelig at resultatene fra tilsyn og undersøkelser gjøres kjent, og ber derfor statsråden redegjøre for dette.