Ulf Erik Knudsen (FrP): I hvilken grad mener statsråden at luftfartsmiljøet i Bodø er kompetansemessig tilstrekkelig til en omlokalisering av Luftfartstilsynet dit?
Begrunnelse
I forbindelse med statsrådens initiativ for å ta i bruk kompetanse utenfor hovedstaden har han lansert en flytting av Luftfartstilsynet til Bodø. Dette har blitt møtt med motstand blant de ansatte, som stiller seg tvilende til i hvilken grad tilsynet kan få dekket sine behov for spesialistkompetanse etter en flytting.
I spørretimen onsdag 8. januar d.å. ble statsråden konfrontert med at luftfartsmiljøet i Bodø er så lite at det kun bor et fåtall mennesker der med den påkrevde kompetansen. I sitt svar sa statsråden følgende: "Luftfartsmiljøet i Bodø er et miljø som utgjør rundt 2 500 mennesker. Det er ikke noe svakt, lite miljø."
Ifølge en nylig fremlagt rapport fra Hartmark Consulting i samarbeid med de ansatte i Luftfartstilsynet, er luftfartsmiljøet i Bodø ikke på langt nær så stort som statsråden hevder. Dette med mindre statsråden også teller med bagasjestuere, flyplassens kioskpersonale, reisebyråansatte, folk med gullkort i flyselskapenes bonusprogrammer og "plane-spotters".
I rapporten fra Hartmark og Luftfartstilsynets ansatte går det frem at luftfartsmiljøet i Bodø ikke kan dekke Luftfartstilsynets kompetansebehov innenfor en rekke stillingsgrupper. Spesielt behovet innenfor stillingsgruppene flyoperative inspektører/flyverinspektører og flyplassinspektører med kompetanse på helikopterlandingsplasser (spesielt helidekk, offshore) synes kritisk lave.