Svein Roald Hansen (A): NSBs godsdivisjon har nærmest lagt ned sin virksomhet ved Linjegodsterminalen i Fredrikstad. Dette fører til at gods som skal med jernbane til andre steder i landet må kjøres med bil til NSBs terminal i Oslo og lastes på toget der i stedet for å lastes på godsvogner ved terminalen i Fredrikstad. Dette medfører økt trafikk både i terminalens nærområde og på den sterkt belastede E6 inn mot Oslo.
Vil statsråden ta dette opp med CargoNet med sikte på å føre gods på denne strekningen fra vei til bane?
Begrunnelse
Beboerne langs Solliveien i Fredrikstad protesterer mot den sterke trafikkbelastningen på veien som skyldes en betydelig trailertrafikk fra Linjegodsterminalen i Fredrikstad. De oppfordrer transportørene til å velge en annen vei, men dette er vanskelig pga. korte tidsfrister for å rekke CargoNets avganger fra terminalen i Oslo.
Driftssjefen ved Linjegodsterminalen, Geir Pedersen, sier til Fredriksstad Blad (26. januar 2003) at det meste av godset fra terminalen må gå med bil til NSB-terminalen i Oslo og lastes om der. Årsaken er at NSB nesten har lagt ned sin virksomhet ved denne terminalen, til tross for at det er jernbanespor til terminalen.
Dette medfører unødig mye tungtrafikk fra godsterminalen, noe som både belaster nærmiljøet og den sterkt trafikkerte E6 inn mot Oslo.
Dette bryter med den politiske målsettingen å legge til rette for å overføre gods fra vei til jernbane, der dette er mulig.