Hallgeir H. Langeland (SV): Viser til oppslag i Haugesunds Avis den 7. juni, hvor det fremkommer opplysninger om at den nye rutebåten til Utsira skal gå på diesel og ikke naturgass. Saksforlegget viser at et naturgassdrevet skip vil øke kostnadene med 21 mill. kr og dermed være uaktuelt for fylket.
Hva vil statsråden gjøre for å legge forholdene tilrette for å få til en statlig medvirkning, og slik bidra til å sette i drift en naturgassdrevet rutebåt i en region der gass er definert som den viktigste alternative energikilden?
Begrunnelse
Utsira-ruten er livsnerven til Norges minste kommune, og rutebåten trafikkerer en av Vestlandets tøffeste havstrekninger. Dette sambandet er et lokalrutesamband, og som sådan er det Rogaland fylkeskommune som må dekke alle kostnadene. Fylkeskommunen har derfor vurdert både miljø og kostnader i sitt forprosjekt. Utslipp fra dieseldrevene skip er en stor forurensningskilde, mens NOx-utslippene fra skip som går på naturgass er dramatisk mye mindre. Imidlertid er den opplagt mest miljøvennlige modellen den mest kostbare.