Arne Sortevik (FrP): Fra organisasjonen Aurora i Bergen, en interesseorganisasjon for psykisk syke, er det reist spørsmål om bedre sikring av Askøybrua og andre bruer i Hordaland for å unngå at folk hopper i døden.
Vil samferdselsministeren se nærmere på denne problemstillingen med tanke på å avklare beslutningsmyndighet, fortolke den såkalte rekkverknormalen samt vurdere behovet for ytterligere tiltak enn det som i dag omfattes av denne normalen, alt med tanke på å kunne bidra til færre selvmord?
Begrunnelse
Problemstillingen er også tatt opp av Askøybrua AS og fra Komité for miljø og samferdsel i Hordaland fylkeskommune.
Jeg er kjent med at Samferdselsdepartementet i april 2003 har avslått en anmodning fra Askøybrua AS om et møte med samferdselsministeren, bl.a. om denne problemstillingen.
Den såkalte rekkverknormalen er en del av veinormalen, og beskriver utforming av rekkverk på bruer. Den er først og fremst utformet for å hindre ulykker og for å hindre små barn å klatre opp.
Rekkverket på Askøybrua AS, bygget etter normalen, er ca. 130 cm høyt og de fleste mennesker kan lett skritte over. Ved å heve gjerdehøyden til i alle fall 2 meter, må vi kunne tro at noen av selvmordstragediene som har funnet sted fra Askøybrua og andre bruer ville vært forhindret. I tillegg til økt gjerdehøyde er det også pekt på at bedre belysning sammen med nettsikring under broen også kan bidra til å forhindrer selvmord fra bruer. I forhold til kostnader knyttet til slike tiltak, er det grunn til å peke på at aksjoner i forbindelse med selvmordsaksjoner/etter selvmordsaksjoner ofte medfører store utlegg til båter og mannskaper m.m.
I forhold til bruenes lange levetid vil også sikringstiltak som omtalt gi liten årlig merkostnad. Jeg håper derfor samferdselsministeren kan bidra til at problemstillingen blir tatt på alvor og grundig gjennomgått.