Synnøve Konglevoll (A): I Tromsø har Tromsøpakke 1 blitt finansiert gjennom en lokal bensinavgift. I motsetning til bompengefinansiering, tar staten inn moms på denne brukerbetalingen, noe som utgjør minimum 4 mill. kr hvert år. Tromsø kommune ønsker å videreføre bensinavgiften i Tromsøpakke 2.
Vil samferdselsministeren ta initiativ til momsfritak på den lokale bensinavgiften, slik at Tromsø likestilles med kommuner/regioner som har bompengefinansiering i samferdselsprosjekter?
Begrunnelse
Som statsråden kjenner til er Tromsøpakke 2 utarbeidet av Statens vegvesen, Troms fylkeskommune og Tromsø kommune. Tromsbuss og politi har vært aktivt med, og det har bl.a. vært en åpen høring i befolkningen. Tromspakke 2 har en planlagt ramme på om lag 300 mill. kr, om lag 1/3 vil komme fra brukerfinansiering. I Tromsøpakke 2 er det planlagt at 80 pst. vil gå til gang- og sykkelveier, kollektivtrafikk og trafikksikkerhet. En sterk satsing på kollektivtrafikk og myke trafikanter er helt i tråd med Regjeringens og stortingsflertallets mål. Brukerfinansiering gjennom en lokal bensinavgift fungerer godt i Tromsø kommune, blant annet på grunn av kommunes spesielle geografi, der folk må kjøre 7 mil for å komme til nærmeste bensinstasjon uten den lokale avgiften. Det fremstår som urimelig at denne ubyråkratiske ordningen skal pålegges moms, så lenge bompengefinansiering ikke har det. Et momsfritak vil bety at 4 mill. kr mer kan brukes hvert år, og det er en rekke nødvendige prosjekter i Tromsø kommunene som disse midlene kan finansiere.