Steinar Bastesen (Kp): Fiskerne er avhengige av et regelverk som gir tilsvarende rettigheter som andre næringer, men mange har reist tvil om dette er det reelle forhold. Det er bl.a. satt krav til eiere av sjøkabler som legges på fiskefeltene, at skader som fiskerne får ved hekting eller i sjøkabelen, skal erstattes.
Det hefter dessverre usikkerhet om driftstap er å regne som skade i denne forbindelse, kan statsråden utdype departementets intensjoner med denne bestemmelsen og i hvilken grad man anser driftstap som dekket av denne?
Begrunnelse
Fiskerne har i de siste årene fått beskåret sine rettigheter kraftig. Det vises her til bl.a. konkurranse om sjøarealene i forhold til havbruksnæringen. Dette forholdet er for øvrig belyst bl.a. i utredningen av Oslofjorden som muldet ut i rikspolitiske retningslinjer hvor det er presisert at det må utøves aktsomhet ved etablering av konkurrerende næringer i sjø.
Derfor er av denne grunnen bl.a. satt krav til eiere av sjøkabler som legges på fiskefeltene at skader som fiskerne får ved hekting eller i sjøkabelen skal erstattes. Det vises i denne forbindelse til de standardvilkår som Fiskeridepartementet har utarbeidet til bruk i Kystverket som konsesjonsutsteder for legging av kabler i sjøareal. Det vises til brev dagsett 22. desember 1989 til Kystdirektoratet.
"Punkt 4: Televerket (i dette tilfellet eier av sjøkabelen) plikter uten skyld å erstatte skade som oppstår for fiskere ved at fiskeredskap eller lignende kommer nær kabel, herunder at fiskeredskap beskadiges eller oppgis. Erstatning kan utelates dersom skaden skyldes grov uaktsomhet fra skadelidte."
Det er, etter hva flere har erfart, utviklet seg en noe ulik praksis i forvaltningen vedrørende tolkningen av denne for fiskerne viktige bestemmelse. Flere har etterlyst en klarere utdypning av om fiskernes tap av driftsinntekter vedrørende skader på fartøy og fiskeredskaper. Det er for så vidt jeg kjenner til ikke vært domstolbehandling av tolkningen av denne aktuelle bestemmelse. Det er derfor viktig å få belyst de intensjoner som Fiskeridepartementet hadde med denne bestemmelsen og om man fra regelgivers side har ment at bestemmelsen skulle dekke f.eks. driftstap for fiskerne.
Innenfor den alminnelige erstatningsretten vil man utvilsom også mene at alle skader herunder driftstap som vedkommende næringsaktør for, dekkes ved en slik regel. Dessverre ser man ofte at manglende juridisk forutseende har medført at fiskere har svakere rettsvern enn andre næringsaktører.