Knut Storberget (A): Vil statsråden bidra til at disse ni omtalte tidligere aktivt arbeidende i NSB får beholde sin rettmessige særaldersgrense?
Begrunnelse
I sak 200002057-7/EGA nekter Arbeids- og administrasjonsdepartementet å omgjøre vedtak om særaldersgrenser som berører ni tidligere NSB ansatte i Hamar-distriktet. Disse er for tiden på ventelønn og har etter deres og undertegnedes oppfatning ikke fraskrevet seg sin særaldersgrense. For andre i lignende situasjon er det foretatt omgjøring slik at disse nå står igjen. De har etter undertegnedes oppfatning et klart rettskrav på sin særaldersgrense, og det må derfor bero på en feilaktig saksbehandling når departementet legger til grunn noe annet.
Jeg kan vanskelig se at en omgjøring for disse betyr nevneverdig for staten, og at en smidig og ubyråkratisk tilnærming burde tilsi omgjøring for disse.
Hva angår disse få menneskenes rett til særaldersgrense vises til departementets eget brev til NSB, datert 29. juni 2000 (deres ref: 00/2057 D EG). Aldersgrensen for disse har i alle år vært 65/62 år, og det må bero på en feil at departementet ikke innrømmer dette. De bestrider at de hadde 70 års aldersgrense når de startet på ventelønn. Denne feilaktige pensjonsklassifiseringen bekreftes også i brev til departementet fra NSB DA, datert 12. november 2002. Det heter her at det er urimelig overfor disse at de tas særaldersgrensen, og at "det hele har sin bakgrunn i en forglemmelse av partene i tariffoppgjøret".
Det bekreftes videre at de er "uforskyldt et offer for en saksbehandlingsfeil fra vår side". En slik saksbehandlingsfeil gir disse et rettskrav på sin særaldersgrense, og ikke minst departementet fyldesgjørende tungtveiende grunner til omgjøring av et i realiteten feilaktig forvaltningsvedtak. De bør derfor skånes for en rettslig prosess for å få sine rettigheter oppfylt.
Jeg formoder at en regjering som aktivt arbeider for en ubyråkratisk og smidig offentlig sektor, bidrar til opprydding!