Arne Sortevik (FrP): I St.prp. nr. 65 (2002-2003) Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer i statsbudsjettet medregnet folketrygden 2003 finnes et eget kapitel om fornyelse av den statlige utdanningsadministrasjonen. Tilsyn er omtalt i eget avsnitt, og Regjeringen konkluderer med at fylkesmannen skal ha ansvar for tilsyn med fysisk og psykisk arbeidsmiljø for elever i skolen. For studenter i høyere utdanning har Stortinget derimot gjennom egen sak gitt Arbeidstilsynet tilsynsansvaret.
Hvorfor er det valgt ulik fremgangsmåte og ulik løsning?
Begrunnelse
Gjennom behandling av Ot.prp. nr. 65 (2002-2003) i Innst. O. nr. 107 (2002-2003) har en enstemmig komité sluttet opp om Regjeringens forslag om å gi Arbeidstilsynet ansvaret for tilsyn med fysiske og psykiske krav til læringsmiljøet, altså studentenes "arbeidsmiljø". Jeg forutsetter at Arbeidstilsynet allerede fører tilsyn med arbeidsmiljø i henhold til arbeidsmiljøloven for voksne ansatte i grunnskolen og videregående skole og for vitenskapelig og administrativt personale ansatt på institusjoner innenfor høyere utdanning. Det innebærer at for 3 av i alt 4 tilsynsoppgaver vedrørende "arbeidsmiljø" innenfor hele utdanningssektoren ligger tilsynsansvaret hos samme myndighet, nemlig Arbeidstilsynet. Det innebærer at det er gjort unntak for det ene området som gjelder elevers "arbeidsmiljø" og som omfatter 600 000 elever i grunnskolen og 200 000 elever i videregående skole. Den valgte løsning plasserer tilsynsansvaret hos et organ som er underlagt departementets instruksjonsmyndighet. Nettopp dette forhold gjør at synet på tilsynsmyndighets selvstendige og upartiske stilling nok vil variere.
Gjennom to setninger på side 28 i St.prp. nr. 65 (2002-2003) Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer i statsbudsjettet medregnet folketrygden 2003, har Regjeringen regnet anmodningsvedtak nr. 34 av 19. november 2002 som oppfulgt. Dette innebærer at en viktig sak med tilhørende anmodningsvedtak er avgjort uten separat behandling i egen sak til Stortinget.
Dermed er heller ikke fordeler og ulemper med den valgte løsning for tilsyn gjort til gjenstand for drøfting i Stortinget. Uten slik behandling i Stortinget er det heller ikke klart hva berørte parter, spesielt foreldre, mener om den tilsynsordningen som er valgt.
Jeg viser for øvrig til at løsningen med valg av Arbeidstilsyn som tilsynsmyndighet fikk enstemmig oppslutning i utdanningskomiteen og ved Stortingets behandling av saken om tilsynsansvar for studentenes læringsmiljø.