Morten Lund (Sp): Det statseide entreprenørselskapet Mesta har valgt tilskåret stein fra Kina framfor lokal naturstein i mur langs ny riksvei i Leksvik sentrum. Mesta begrunner dette med en prisfordel, mens Statens vegvesen avviser at hensyn til lokalt næringsliv eller miljøulempen ved verden-rundt-transport av stein, skal vektlegges.
Vil statsråden sørge for at dette skrekkens eksempel på at hensynet til pris blir overordnet hensynet til miljø og lokal sysselsetting ikke får gjenta seg i prosjekter der staten er byggherre?
Begrunnelse
Saken er omtalt i Adresseavisen 28., 30. oktober og 5. november. Reportasjene har vakt stor oppmerksomhet. Det er en utbredt oppfatning at en slik statlig aktivitet bør bidra til å sikre lokale arbeidsplasser. I dette tilfelle førte statlig prisfokus til at ansatte hos den lokale steinleverandøren ble permittert med økte utgifter for folketrygden som resultat. Folk reagerer også fordi steintransport fra Kina til ei bygd med betydelig og avansert steinindustri, er fullstendig meningsløst ut fra den miljøbelastning slik transport medfører. Reaksjonene skyldes også at det de senere år er bygget lange og meget vakre murer av lokal naturstein mange steder langs våre veier. Dette er en byggemåte som bl.a. Vegvesenet har oppmuntret til. Det synes merkelig dersom Statens vegvesen ikke vil fortsette å medvirke til at norske veikanter blir sikret og forskjønnet med lokal naturstein, og at denne byggeferdighet kan bli utviklet videre.
Det er mange som mener at omorganiseringen av Vegvesenet med utskilling av entreprenørvirksomheten er i ferd med å gjøre det gamle Vegvesenet til redskap for å undergrave både små og større lokale bedrifter.
Det burde være en oppgave for statsråden å sørge for at Statens vegvesen gjennom planlegging og organisering av prosjektene legger stor vekt på å benytte de mange mindre entreprenører og leverandører som finnes utover hele landet, og som også andre virksomheter er avhengige av.