Arne Sortevik (FrP): Hovedplanen for Askøybroen ble vedtatt av Vegdirektoratet med seilingshøyde på 62 meter i 1986 med forutsetning om å bygge alternativ seilingsled over Herdlaflaket og gjennom Det Naue. Den løsningen er senere avvist, men det arbeides med en annen løsning for å få på plass en alternativ seilingsled. Arbeid med konsekvensutredning for denne løsningen er etter det jeg kjenner til satt i gang, og det er Kystdirektoratet ved Kystverket Vest som har ansvaret.
Når kan det påregnes sak til Stortinget om alternativ seilingsled til Bergen havn?
Begrunnelse
Askøybroen er for lengst bygget og tatt i bruk. Fartøyer med seilingshøyde over 62 meter er fortsatt hindret i å anløpe Bergen havn. Dette gjelder cruisetrafikk der Bergen er en av Europas mest brukte havner både som snuhavn og som besøkshavn for seiling videre langs norskekysten. Cruiseskipene blir stadig større og høyere. Dette innebærer at høydebegrensning på 62 meter skaper et økende problem og økende usikkerhet i markedet blant operatørene.
Alternativet som nå utredes er seilingsled via Skjelangersundet. Nye geologiske undersøkelser av sjøbunnen i Skjelangersundet tyder på bunnforhold som er enklere, og derved rimeligere, å bearbeide. Utgiftene til opparbeidelse av alternativ seilingsled kan derved bli betydelig lavere enn det kostnadsanslaget som tidligere har vært presentert.
De penger som Stortinget var villig til å bruke på finansiering av alternativ seilingsled er tilbakeført til staten men ifølge tidligere leder av Stortingets samferdselskomité fortsatt mulig å bruke.
På bakgrunn av sakens lange forhistorie og en høydebegrensning som skaper økende problemer, er det viktig at det nå holdes god fremdrift i saken mot en endelig løsning basert på forutsetningen tilbake fra 1986; alternativ seilingsled til Bergen havn.