Rolf Terje Klungland (A): Jeg viser til mitt spørsmål til landbruksministeren 19. november 2003 som ble besvart av arbeids- og administrasjonsministeren. Statsbygg vurderer for tiden, på grunnlag av den oppståtte situasjonen, hva de skal gjøre med eiendommen. Alternativet til salg for lavere pris enn avtalt i to omganger med konkret kjøper, er at eiendommen forblir i statlig eie.
Hvilken betydning mener statsråden dette kan få for landbruksnæringen i distriktene, og vil statsråden foreta seg noe for å hindre en uheldig utvikling for næringen?
Begrunnelse
Statsbygg la skogeiendommen Birkelid ut for salg i det åpne markedet høsten 2002. Eiendommen er underlagt konsesjonsbestemmelser, og taksert til 230 000 kr. Etter budrunde ble det inngått avtale om salg for 500 000 kr, senere redusert til 375 000 kr. I begge tilfeller endte kjøpers konsesjonssøknad med avslag i Songdalen kommune og i Fylkeslandbruksstyret, med den begrunnelse at høyeste salgspris ikke måtte overstige 230 000 kr. Det har ikke foreligget noen uenighet mellom selger og kjøper om prisnivå. Avtalen mellom Statsbygg og kjøper forutsatte at kjøper senere fikk konsesjon på eiendommen. Siden konsesjon er avslått fra de lokaler myndigheter, er følgelig avtalen mellom Statsbygg og kjøper ikke bindende.
Dette gjelder en tilleggseiendom som vil medføre at kjøper får et større næringsgrunnlag i forhold til sin eiendom.
Staten legger som kjent premisser gjennom konsesjonsloven og offentlig takst på landbrukseiendommer slik at disse ikke skal prises så høyt at eventuelle avkastingsmulighetene forsvinner for de som skal overta slike eiendommer.
Etter mitt syn innebærer en slik dobbeltkommunikasjon der en fra offentlige myndigheters side fremmer konsekvenser som er uheldig, både i forhold til prisdannelse på landbrukseiendommer, men ikke minst i forhold til personen som ønsker å kjøpe eiendommen for å sikre seg inntekter inn i fremtiden.