Øyvind Vaksdal (FrP): Jernbaneverket hevder den nedlagte Ålgårdbanen fortsatt regnes som en del av det offentlige jernbanenettet, og motsetter seg både bruk av sporene og fjerning av disse. Dette setter nå fremtiden til en livskraftig bedrift og mange arbeidsplasser i fare.
Vil samferdselsministeren vise handlekraft, ta tak i denne saken og skjære gjennom slik at Vaule Sandtak får benytte den nedlagte jernbanetraseen på Ålgårdbanen, eller vei langs denne, slik at bedriften blir sikret tilgang til de nødvendige naturressursene i fremtiden?
Begrunnelse
Vaule Sandtak i Sandnes har siden 1952 drevet med uttak av masse og produksjon av sand/singel/pukk, og har i dag 21 ansatte. Omsetningen siste år var 46 mill. kr og bedriften er en betydelig skattyter. I samme område er det også lokalisert ferdigbetong og betongelementproduksjon samt asfaltverk, og det er totalt sysselsatt om lag 170 personer med en omsetning på om lag 200 mill. kr, alt basert på disse naturressursene.
Med dagens tempo i uttak av masse vil bedriften ha brukt opp ressursene i løpet av 6-7 år, og lokale/regionale miljømyndigheter har satt seg imot utvidelser på området. Det eneste aktuelle område for å hente ut masse er i Time kommune (gnr. 30 bnr. 5). En må da basere seg på å transportere de nødvendige masser, om lag 300 000 tonn pr. år, til virksomheten på Foss-Eigeland.
På den aktuelle strekningen er det i dag et nedlagt jernbanespor, den såkalte Ålgårdbanen. Bedriften har vært i kontakt med Jernbaneverket for å benytte dette sporet, alternativt bygge en vei parallelt med sporet. Bedriften har også tilbudt å dekke eventuelle kostnader ved nødvendige utbedringer og forsterkninger, eksempelvis ved broen ved Spenncon. Jernbaneverket/CargoNet er også forespurt om de kan utføre transporten av den nødvendige massen for bedriften.
Alle henvendelser bedriften har gjort til Jernbaneverket er enten besvart negativt eller ikke besvart i det hele tatt.
Jernbaneverket region sør v/banesjef Nordbø skriver i brev, datert 12. mars 2003, følgende: "Den nåværende statusen for Ålgårdbanen er at trafikken er innstilt, men banen er ikke offisielt nedlagt. Den er fremdeles en del av det offentlige jernbanenettet. På bakgrunn av at Ålgårdbanen fremdeles regnes som en del av det offentlige jernbanenettet, kan Jernbaneverket ikke tillate at sporene fjernes og leie ut arealet til transport av masse."
Man tillater altså hverken bruk av sporet eller fjerning av sporet. Dette vitner dessverre om både beslutningsvegring og handlingslammelse fra Jernbaneverkets side, noe som i dette tilfelle kan få svært alvorlige konsekvenser for både næringsliv og arbeidsplasser.