Hallgeir H. Langeland (SV): NSB har nå innført nattakst på Jærbanens "siste tog hjem" på lørdager fra Stavanger. Dette innebærer at ungdom ikke kan benytte seg av ungdomskortet sitt som gir dem sikker og rimelig transport. Denne endringen kan føre til at ungdommene velger seg andre og mindre trygge måter å komme seg hjem på.
Kan statsråden svare på om kortsiktig fokus på mest mulig fortjeneste er viktigere for NSB enn langsiktig satsing, og er denne omleggingen et utrykk for at NSB ikke lenger skal være en aktør innen samfunnsutviklingen?
Begrunnelse
Ungdom er en av NSBs viktigste passasjergrupper, både fordi de reiser mye og ofte og fordi de er morgendagens pendlere. En omlegging av rutetilbudet som fører til at ungdommen vil velge bort toget, vil derfor være uønsket. NSB spiller en viktig rolle som aktør innen kollektivtransport, og det er med undring en registrerer at denne aktøren motarbeider sine egne målsettinger om økt passasjertall på en strekning der toget er en reell konkurrent til bilen.
Ungdom behøver et rimelig og trygt transporttilbud. Det kan derfor ha dramatiske og langtrekkende virkninger dersom ungdommen langs Jærbanen velger bort toget til fordel til f.eks. å sitte på med uerfarne sjåfører i gamle biler eller å benytte seg av pirattaxi.