Lena Jensen (SV): Regjeringen følger opp Kvalitetsutvalgets innstilling med en stortingsmelding i løpet av våren 2004.
Mener statsråden at skolen skal brukes bevisst som arena for å nå målet om bærekraftig utvikling og at miljøspørsmål skal ha høy prioritet i grunnopplæringen, og i så tilfelle, hvordan vil statsråden sørge for at stortingsmeldingen følger opp dette?
Begrunnelse
Regjeringen vil på bakgrunn av Kvalitetsutvalgets innstilling legge frem en stortingsmelding i løpet av våren 2004. Innstillingen inneholder mange gode forslag om skolens innhold og organisering, men det er også enkelte temaer som ikke er med i utredningen. Et viktig tema som ikke drøftes, er skolens ansvar for opplæring i miljølære og miljøbevissthet.
En av de største utfordringene i fremtiden er å ta vare på det biologiske mangfoldet og å sikre en bærekraftig utvikling. Miljøspørsmål bør derfor være en sentral del av grunnopplæringen. Det er svært viktig å inkludere barna i arbeidet for å beskytte naturen.
Barn er ofte opptatt av natur og miljø og er interesserte i hvordan de kan være med på å bevare naturen i sitt nærområde. Skolene har mange muligheter for å skape engasjement rundt miljøvernspørsmål. Elevgruppene kan for eksempel ta for seg forskjellige naturvernområder hvor barna både kan lære, bidra og ha det gøy samtidig. Læring og resultater skaper både engasjement og konkrete tiltak. Det finnes eksempler hvor skoler både jobber med miljøtiltak internt på egne skoler, men også ut mot lokale bedrifter. En rekke skoler er også tilknyttet det nettbaserte internasjonale miljøparlamentet. Barn er ofte ivrige aksjonister som er med på konkret handling som å bevare strandområdene rene og å sikre skoleveiene sine. På denne bakgrunnen er det viktig at skolen tilrettelegges for å skape miljøbevissthet hos barn.