Steinar Bastesen (Kp): I forbindelse med Regjeringens proklamerte kamp mot skjemaveldet i det offentlige, synes statsråden Sosialdepartementets pålegg overfor grossister av øl, vin og brennevin om detaljrik månedlig oppgaveutfylling av lagerhold og omsetning er rimelig og forsvarlig, i forhold til innkomne gebyrer og ekstraarbeide som pålegges næringen?
Begrunnelse
Regjeringen har i flere situasjoner erklært at skjemaveldet skal reduseres for å gjøre det lettere for næringslivet. Spesielt gjelder det statsrådens eget parti, Høyre.
Undertegnede vil i denne sammenheng lede oppmerksomheten til alkoholloven § 3A-11 og § 3A-12. Her kreves en avgift p.t. 5 000 kr før en bevilling tas i bruk av en grossist av øl, vin og brennevin, og deretter et fast årlig gebyr på 5 000 kr som et minimumsbeløp. I tillegg må månedlig gebyrer som beregnes på grunnlag av omsatt mengde alkohol betales.
Med henblikk på hvor mye som beskattes totalt via alkoholholdige drikker burde den faste avgiften og gebyrene vært avskaffet for lengst etter undertegnedes mening.
Det oppsiktsvekkende er den ekstraordinære praksis som Sosialdepartementet bedriver ved å pålegge overfor grossist å føre detaljrik månedlig bokføring av ulik karakter overfor departementet, altså en form for dobbel bokføring for å engasjere byråkratiet. Når omsatt alkoholmengde beregnes grundig i årsoppgjør, ved import, fortolling og merverdiavgift mv., er dette kun ekstrabelastende og tidkrevende ledd for bransjen.
Jeg vil anføre hva man blir bedt om av føring av "lagerhold" og "omsetning" fra departementets side, i tillegg til avgift/gebyrer, som en grossist er pålagt av departementet og ajourføre hver måned:
- Egen tilvirkning, egen import, kjøp fra andre bevillingshavere (og returer), overført fra andre lagere.
- Salg til salgsbevillingshaver, også salg eller uttak til eget detaljsalg.
- Salg til skjenkebevillingshaver, også salg eller uttak til egen skjenking.
- Salg til AS Vinmonopolets utsalg.
- Salg til engros og tilvirkningsbevillingshaver og returer.
- Salg til ansatte.
- Gaver og vareprøver.
- Eksport, herunder salg til det avgiftsfrie marked.
- Tyveri, brann mv.
- Svinn, manko, tilintetgjorte varer.
- Overført til et annet av bevillingshavers lagre.
Ut fra antall liter beregnes gebyrer basert på en tvungen ordning som utgjør nitidig gratis statistikkføring for departementets ansatte og systemet.
Gebyrberegning baseres på følgende "gebyrpliktig omsetning":
- Vareliter øl, som utgjør 0,013 kr pr. liter.
- Vareliter vin, som utgjør 0,020 kr pr. liter.
- Vareliter brennevin, som utgjør 0,072 kr pr. liter.
I et tenkt tilfelle for en grossist som selger 1 000 liter av hver produktkategori pr. måned vil det utgjøre i kroner for det offentlige følgende:
Øl: 1 000 liter - 13,00 kr
Vin: 1 000 liter - 20,00 kr
Brennevin: 1 000 liter - 72,00 kr
Til sammen: 3 000 liter - 105,00 kr
Dette er en grossist med "normal" omsetning pliktig å bruke ressurser på for å bistå Sosialdepartementets skjemakrav og som utgjør "kun" 105 kr på én måned.
Det er virkelighetens verden for en grossist med allerede tyngende skjemavelde på sin dagsorden.