Morten Lund (Sp): Ifølge siste utgave av "Vegen og Vi" har IKEA-bygget bekostet ny parsell av E6 ved Leangen. Her er det bygget midtdeler for å bedre sikkerheten i en 60-sone. I dette tifelle er Vegdirektoratet ikke spurt. I spørsmålet om midtdeler på E6 ved Melhus hevder statsråden at Vegdirektoratets godkjenning er et absolutt krav, selv om hele anlegget er tilpasset midtdeler. Pengene finnes og det lokale Vegvesenet og hele regionen står bak.
Hvorfor vil statsråden risikere at liv går tapt for å følge prinsipper som brytes på alle punkt 2 mil unna?
Begrunnelse
Oppmerksomheten om at midtdelere kan redusere tallet på alvorlige møteulykker har øket sterkt. Argumentene mot å sikre en sterkt trafikkert vei på dette vis mens bygging pågår i stedet for å ettermontere etter at ulykkesprognosene er oppfylt, synes i dette tilfelle å stå meget svakt.
Statsrådens hovedargument for å forsvare avslaget i svar på skriftlig spørsmål nr. 159 (2003-2004) var at trafikken var "betydelig høyere trafikktall" på E6 øst for Trondheim enn ved Melhus. I svar på skriftlig spørsmål nr. 196 (2003-2004) ble det innrømmet at denne forskjellen er marginal.
Det er videre fra statsråden fremholdt at endring av utbyggingsstandard ikke må foretas uten godkjenning fra Vegdirektoratet med henvisning til "flere store kostnadsoverskridelser i veisektoren". Veiprosjektet E6 ved Melhus ligger ifølge anslag fra Vegvesenet an til en innsparing på 50 mill. kr i forhold til godkjent budsjett selv om midtdeler bygges. Da er vei og tunnel bygget med plass til å bygge midtdeler. Ifølge det regionale veikontoret vil ettermontering av midtdeler koste tre til fire ganger mer enn å montere ved nybygging, kanskje 20 mill. kr ekstra. Fra samme hold er opplyst at samfunnskostnadene knyttet til ulykker ved ikke å montere midtdeler kan anslås til 50 mill. kr. I sum har Vegvesenet dokumentert en glitrende samfunnsøkonomi ved å montere midtdeler nå. Og en tilsvarende meningsløs sløsing ved å utsette monteringen til tallet på ulykkesrammede kan leses fra statistikken.
Melhus kommune og alle nabokommuner har gjort vedtak med krav om midtdeler. Det samme gjelder fylkestinget og trafikksikkerhetsutvalget i Sør-Trøndelag. Regionvegkontoret har levert to søknader til Vegdirektoratet om bygging av midtdeler nå. Representanter fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet har i brev til statsråden datert 17. desember 2003 støttet disse krav. Nevnte brev er pr. i dag ikke besvart.
Samtidig som denne diskusjonen har engasjert mange, viser det seg at Vegdirektoratet ikke er spurt i forbindelse med at det er montert midtdeler ved Leangen etter initiativ fra IKEA. Dette er gjort på en strekning med 60 km fartsgrense samtidig som Vegdirektoratets nye retningslinjer sier at farlige strekninger med redusert fart ikke skal være med ved vurdering av behov for midtdeler i landet forøvrig.
Et klarsignal for bygging av midtdeler på E6 sør for Melhus sentrum vil være i samsvar med folkeviljen. Et fortsatt nei vil bare bli oppfattet som kaldhjertet stahet.