Ingvild Vaggen Malvik (SV): Hva vil miljøvernministeren gjøre for å rydde opp i de uheldige miljøkonsekvenser av at SFT velger å eksportere 70 pst. av de norske bilvrakene til Storbritannia, og få god miljømessig kontroll av de store tungmetallutslippene fra verdikjeden for skrapjern, som bilvrakene inngår i?
Begrunnelse
Bilvrakene utgjør anslagsvis 15-20 pst. av skrapjernet som oppstår i Norge. Bilvrakene inneholder problemavfall og bidrar til betydelige utslipp av tungmetaller og andre miljøgifter. Det er Staten ved SFT som eier dette skrapjernet.
I år vil SFT ifølge NRK sende 47 000 tonn bilvrak, eller mer enn 70 pst. av total norsk mengde, til behandling i Storbritannia. Ifølge en rapport utarbeidet for SFT av Hjellnes Cowi i september 2003, innebærer behandling i England en slappere kontroll og økte miljøutslipp sammenlignet med behandling i Norge. I rapporten sammenlignes de norske fragmenteringsanlegg med de britiske:
"Ved de norske anleggene er det installert luftrenseanlegg. Det stilles også krav til utslipp av asbest og enkelte tungmetaller. England stiller kun overordnede krav til støv og støvavsug og det gjøres ikke analyser av støvet. Støvutslippene synes dermed å være under strengere kontroll i Norge enn i England."
Rapporten forteller også om betydelige støvutslipp fra European Metall Recycling ved London som behandler nesten alle de 47 000 tonnene med bilvrak fra Norge.
Norske miljømyndigheter aksepterer dermed utslipp i England som de ikke ville akseptert i Norge. Utenlandske bedrifter som er underlagt slappere miljøkrav blir premiert. Det er ingen akseptabel miljøpolitikk.
Ved å eksportere bilvrakene bidrar SFT til økte utslipp av støv og tungmetaller. Samtidig har miljømyndighetene som en hovedoppgave å redusere norske miljøutslipp.
Like før nyttår trådte en viktig regional miljøavtale om å redusere utslipp av tungmetaller i kraft. Avtalen forplikter Norge til å arbeide systematisk med å redusere også norske utslipp av kvikksølv og andre tungmetaller.
Den norske skrapjernkjeden er en av våre største utslippskilder. Fordi sluttbehandling av skrap foregår ved Fundia Armeringsstål har denne bedriften det største enkeltutslippet av kvikksølv i Norge, og store utslipp av bly og arsen. Men også de bilvrak som eksporteres utgjør en betydelig kilde. Konsekvensene av slike utslipp finner vi ikke minst i våre nordområder. SFT omtaler i et nyhetsoppslag på sin hjemmeside "Arktis som et sluk for atmosfærisk kvikksølv", og at "kvikksølv er en av de farligste miljøgiftene i Arktis".
Staten ved SFT eier bilvrakene som eksporteres, og bidrar dermed til forurensningen.
I stedet bør norske miljømyndigheter bidra til å rydde opp i skrapjernkjeden, fra skrapet oppstår til sluttbehandling med innføring av renseteknologi. Spesielt når SFT ikke bare er miljømyndighet, men også en bidragsyter til utslipp av støv og tungmetaller fra de norske bilvrak.
Fundia Armeringsstål har som følge av krav fra SFT brukt mer enn 20 mill. kr på å utvikle ny renseteknologi for tungmetaller: Det vil kunne redusere utslippet fra Fundia, og dermed fra skrapkjeden fra ca. 130 kg/år til under 20 kg pr. år. Ved å iverksette tiltak gjennom hele skrapjernkjeden inkludert bidra til renseanlegg ved Fundia
Som en av forurenserne må Staten ved SFT bidra til å betale for å rydde opp i utslippene fra skrapjernkjeden, i stedet for å eksportere problemene til utlandet.