Karin Andersen (SV): Kriteriene for dagens prøveordning med arbeids- og utdanningsreiser er lite fleksible og målrettede og reflekterer ikke behovet hos funksjonshemmede eller målsettingen om at flere faktisk skal komme i arbeid. Eksempler viser at ordningene er kriteriestyrt og ikke etter om ordningen øker mulighetene for at folk som ellers ikke ville vært i jobb eller utdanning, faktisk får en mulighet.
Mener statsråden at ordningen fortsatt skal styres kun etter kriterier og ikke etter målet om flere i arbeid?
Begrunnelse
Eksempler fra virkeligheten viser at kriteriene om at en ikke kan motta stønad fra folketrygden for å få ordningen, vil stenge ute personer som kan klare en deltidsjobb, men ikke heltid. Det strider mot målet om å få flere til å bruke sine gjenværende arbeidsevner og kombinere arbeid og trygd.
Kravet om at det skal gå kollektivtrafikk på strekningen, er relatert til transportordningen for funksjonshemmede. Kriteriet kan diskuteres også der, men i forhold til denne ordningen, blir det helt meningsløst. Fordi det ikke går en buss, så skal vedkommende ikke få mulighet til å komme i jobb?
Forutsetning om at en ikke kan motta stønad til bil fra folketrygden blir også for lite fleksibel fordi det forutsetter at en kan kjøre bil hele året, hver dag, uansett føreforhold. Det kan teknisk sett være umulig for noen rullestolbrukere, fordi stolen ikke tar seg fram i snøen.
I mange tilfeller krever det også at et familiemedlem må kjøre fordi vedkommende selv ikke har førerkort og det ikke er innvilget assistent til kjøringen.