Arne Sortevik (FrP): Jeg har forstått det slik at Vegdirektoratet krever at det skal lages fullstendig økonomisk og teknisk sluttrapporter på veganlegg større enn 15 mill. kr ved utgangen av det året anlegget settes i trafikk. Folgefonntunnelen er referanseanlegg i forhold til den planlagte Jondalstunnelen. Folgefonntunnelen ble tatt i bruk i juni 2001 og ble bygget av to ulike entreprenører som laget tunnel fra hver sin side.
Kan statsråden redegjøre for hovedkonklusjonene i sluttrapporten?
Begrunnelse
I forbindelse med fremlagt konsekvensutredning for Jondalstunnelen er det i delrapport nr. 5 om vegalternativ og kostnader opplyst at "ved anslagskalkylen vart det nytta erfaringstall frå tilsvarende anlegg i regionen". Folgefonnstunnelen er et slikt tilsvarende anlegg, beliggende like i nærheten av trasé for ny tunnel og bygget i samme fjellområde. Med planlagt samme tunnelprofil vil derfor de faktiske erfaringer fra byggingen av Folgefonntunnelen bli svært viktig og svært relevant i vurderingen av kostnader for planlagt ny tunnel. Ikke minst fordi Folgefonntunnelen ble bygget av to entreprenører og derved gir ekstra godt erfaringsgrunnlag. Dette innebærer at ikke bare er pris totalt pr. bygget løpemeter tunnel viktig men også pris pr. løpemeter bygget tunnel levert av hver av de to ulike leverandørene. En sluttrapport vil inneholde alle medgåtte kostnader, og vil derved uten usikkerhet kunne gi et meget viktig utgangspunkt for å anslå hva det vil koste å bygge helt lik tunnel i samme fjellområde.