Audun Lysbakken (SV): Hva vil statsråden gjøre for å stoppe aggressiv markedsføring av banktjenester, og for å bedre kundenes mulighet til gjennomslag overfor bankene når det oppstår tvister?
Begrunnelse
Bankklagenemnda har registrert et rekordstort antall klager mot norske banker. I flere av sakene er kunder blitt overtalt til å investere sparepengene sine i risikofylte aksjefond, og flere av dem har tapt store summer. Leder i Bankklagenemnda sier til TV2 at mange eldre går igjen i disse sakene, og at bankene i for stor grad har "dyttet på dem disse fondsproduktene". Til tross for dette står bankene fritt til å la være å betale pengene tilbake hvis de er uenige i nemndas kritikk av deres handlingsmåte. Det er heller ikke offentlig kjent hvilke banker som blir felt i Bankklagenemnda. I praksis blir derfor muligheten til å stoppe aggressiv markedsføring, for eksempel av fondsprodukter overfor eldre, begrenset. På samme måte begrenses kundens mulighet til å vinne fram overfor banken hvis kunden føler seg lurt.