Karin Andersen (SV): Hedmark Trafikk og trygdekontoret i Hedmark har samarbeidet om kjørekontor i Folldal. De har også ruteopplysning for Hedmark og Oppland. Det kan spares mye ved å samordne offentlige transporter og gi bedre kollektivtilbud. I tillegg kan arbeidsplassene desentraliseres til distriktssamfunn der slike kompetansearbeidsplasser betyr svært mye. Syketransporten er nå overført til helseforetakene.
Hvordan vil Regjeringen sikre at helseforetakene følger Stortingets anbefalinger om fortsatt samarbeid om offentlige transporter?
Begrunnelse
Jeg viser til merknader under behandlingen av Ot.prp. nr. 6 (2002-2003).
Stortinget forutsatte fortsatt deltakelse og videreutvikling av slike samarbeidsløsninger og ba Regjeringen følge dette opp.
Kommunal- og regionaldepartementet har et samordningsansvar og ansvar for regional utvikling og distriktspolitikken. Å sørge for at offentlig sektors ulike etater og virksomheter samarbeider for å oppnå politiske målsettinger er viktig. Å bruke offentlige penger slik at en får mer ut av pengene er også en uttalt politikk fra Regjeringen.
Samordningen i Triodata i Folldal er et godt eksempel på dette og eksempel på at en kan oppnå stor samfunnsmessig gevinst ved å se utover egne budsjetter og kortsiktige hensyn. Det er grunn til å frykte at helseforetakene i sine innsparingsrunder, ikke vil ta hensyn til slike ringvirkninger, men ha fokus på interne forhold i sjukehusene og eventuelt overtallige personer der.