Ingvild Vaggen Malvik (SV): Er statsråden enig i kommunikasjonsdirektør Arne Wam i NSB sine uttalelser tidligere i vinter om at renholderne i Trafikkservice AS har for mange gode rettigheter til at selskapet er konkurransedyktig, og at denne tilnærmingen bør danne presedens for NSBs håndtering av lignende saker i framtida?
Begrunnelse
NSB etablerte i 2002 selskapet Togservice AS hvor NSB selv eier 5 pst., mens det danske rengjøringskonsernet ISS har 15 pst. av aksjene. Renholderne var før dette ansatt i NSB, og var en del av NSBs totale virksomhet. Tidligere i vinter ble det varslet at selskapet neppe ville få videreført kontrakten om renhold på NSBs passasjervogner. Renholderne svarte med å gå til streik, en streik som ble avlyst etter løfter om samtaler med ledelsen i NSB (Adresseavisen 4. februar 2004).
I denne forbindelse uttalte kommunikasjonsdirektør Arne Wam i NSB at renholderne har for mange gode rettigheter til at selskapet er konkurransedyktig.
I bladet Jernbanemanden nr. 3 for 2003 får statsråd Skogsholm følgende spørsmål fra journalisten: - De to LO-forbundene (Jernbaneforbundet og Lokmannsforbundet) forventer at dagens jernbaneansatte får fortsette hvis andre aktører overtar. Kan de regne med dette? Hvordan kan dere unngå sosial dumping? Statsråd Skogsholm svarer: - Jeg har full forståelse for at mange som i dag arbeider i NSB-systemet føler seg utrygge for fremtiden.
Men jeg gjentar gjerne at jeg ikke ønsker noen sosial dumping. De ansattes lønns- og arbeidsvilkår kan ikke bli det eneste parameteret i anbudskonkurransen. (http://www.lostat.no/Jernbanemanden/3_03/dumping.htm)