Øyvind Vaksdal (FrP): Stortinget har vedtatt å innføre avgift og refusjonsordning på blant annet HFK, men ordningen er foreløpig ikke innført. Bransjen er frustrert over uforutsigbarheten fra myndighetenes side. Mange av bedriftene har store problemer med å få de ulike sluttbrukerleddene til å betale den særdeles høye, offentlige avgiften.
Hvorfor er stortingsvedtaket fra 2003 om den bebudede refusjonsordningen ennå ikke iverksatt, og hva vil statsråden gjøre for å sikre bedre forutsigbarhet for den HFK-relaterte næringen?
Begrunnelse
Varme- og kuldebransjen oppfattet det slik at Stortinget vedtok at refusjonsordningen skulle innføres, at den skulle baseres på en egen forskrift og iverksettes snarest og innen utgangen av 2003.
Høringsforslag til Forskrift om refusjon av avgift på HFK og PFK ble først sendt fra SFT 31. oktober 2003 med høringsfrist 24. november 2003. Mange berørte organer i bransjen forventet at høringsinnspillene skulle behandles raskt slik at ordningen kunne bli innført innen utgangen av 2003, i henhold til Stortingets vedtak.
Refusjonsordningen er ennå ikke innført (pr. mars 2004). Samtidig har verken SFT eller Miljøverndepartementet gått ut med noen forklaring på denne forsinkelsen. Dette har skapt stor frustrasjon i de bransjer, og i særdeleshet kuldebransjen som er berørt av dette.
Når refusjonsordningen må sees i sammenheng med innføring av avgift på HFK og PFK, burde både avgift og refusjonsordning selvsagt ha vært innført samtidig. En avgift på HFK og PFK uten refusjonsordning fremstår som en ren fiskal avgift som i praksis ikke vil utløse nødvendige utslippsreduserende tiltak.