Ulf Erik Knudsen (FrP): Hva vil statsråden gjøre for å tilpasse reklameforskriftene bedre for lokal-TV?
Begrunnelse
Et utkast til nye forskrifter for reklameavbrudd har vært ute til høring. Ifølge Dagens Medier nr. 1 for 2004 gir den nye forskriften mer spillerom for reklameavbrudd og sponsing, uten at det tas hensyn til lokal-TVs begrensede sendeflater og programinnhold. De foreslåtte endringene tar først og fremst hensyn til mer eller mindre riksdekkende kringkastere. Lokal-TV bør få foreta reklameavbrudd også i faktaprogrammer hvor de enkelte deler av programmet er kortere enn 20 minutter, fordi de fleste lokale kanaler har sendinger som samlet kun varer i 25 minutter. Det bør også være bedre muligheter til å identifisere sponsorer enn det de nye forskriftene legger opp til. Når det nå kommer nye forskrifter, burde departementet gjort endringer slik at bestemmelsene harmoniserer med reglene i EUs fjernsynsdirektiv.