Arne Sortevik (FrP): I skriftlig spørsmål nr. 494 og 548 er det belyst forhold knyttet til at norske barn med foreldre som har innvandrerbakgrunn og som er bosatt i Norge blir sendt til bl.a. Pakistan for å gå på skole der. Fravær fra skolen i Norge for norske barn bosatt i Norge og som ikke er gyldig eller godkjent vil være i strid med opplæringsloven. Også lov om barneverntjenester har bestemmelser som kan være brutt ved slikt fravær.
Hva vil statsråden gjøre for å samordne innsats mot slik virksomhet med andre berørte departement?
Begrunnelse
Det synes å være klart dokumentert at barn i skolepliktig alder i henhold til norske bestemmelser, som har foreldre med innvandrerbakgrunn og som er bosatt i Norge, sendes ut av Norge etter initiativ fra foreldre/foresatte for å gå på skole i foreldrenes opprinnelige hjemland.
Det synes klart fra statsrådens svar på skriftlig spørsmål nr. 548 at fravær som ikke er gyldig eller godkjent vil bryte med opplæringslovens bestemmelser. Det fremgår også av opplæringslovens tekst i § 2-1 at det er kommunen som må sette frem krav om påtale dersom bestemmelsene i denne paragrafen brytes.
Her må både Utdannings- og forskningsdepartementet og Kommunal- og regionaldepartementet føle ansvar for å oppfordre kommuner med et betydelig antall innbyggere med innvandrerbakgrunn til særlig å følge opp at barn i skolepliktig alder faktisk begynner på norsk skole, fortsetter i norsk skole og er til stede i norsk skole. De samme departementene må kunne bistå i dette arbeidet.
Jeg viser videre til at lov om barneverntjenester har en formålsparagraf som skal sikre barn trygg oppvekst og sikre at som lever under forhold som kan skade deres helse og utvikling får nødvendig hjelp og omsorg til rett tid. Etter samme lovs kap. 4 § 4-3 har også barneverntjenesten rett og plikt til å foreta undersøkelser. Foreldre/foresattes bortsending av barn bosatt i Norge for å få skolegang i foreldres opprinnelig hjemland vil åpenbart kunne skje uten at barnet har mulighet til å motsette seg dette og derfor kan det åpenbart også skje mot barnets vilje. Grunnlag for bruk av bestemmelser i lov om barnevern bør derfor være til stede.
Endelig vil jeg vise til at en slik bortsending åpenbart ikke fremmer integrasjon i Norge. Ikke bare blir barna problem med å bruke å forstå norsk opprettholdt; det blir også forsterket og videreført. Dersom norske myndigheter velger å lukke øynene for at slik virksomhet faktisk skjer, og at det faktisk også skjer i et betydelig omfang opprettholdes og forsterkes den integrasjonsnegative effekten.
Det er derfor viktig at norske politiske myndigheter tar tak i denne problemstillingen og samordner oppfølgning og virkemidler mellom de tre departementene som bør være ansvarlig: Utdannings- og forskningsdepartementet, Barne- og familiedepartementet og Kommunal- og regionaldepartementet. Da det er barn i skolepliktig alder som rammes er det naturlig at det er statsråden som er ansvarlig for utdanning som tar ansvar og initiativ i saken.