Arne Sortevik (FrP): Jeg er kjent med at dansk folkeskole er blitt evaluert gjennom OECD. Det foreligger en omfattende rapport utarbeidet av en ekspertgruppe med både ros og ris samt hele 35 konkrete anbefalinger til forbedring. Jeg antar at også Norge som nasjon ville kunne ha stor nytte av en tilsvarende evaluering.
Vil statsråden ta initiativ til at OECD utfører en grundig undersøkelse av tilstanden i den norske skolen?
Begrunnelse
Fremskrittspartiet har merket seg at OECD har foretatt en grundig undersøkelse av tilstanden i den danske folkeskolen og at det er fremlagt en rapport om dette 18. mai 2004. PISA-undersøkelsen som ble gjennomført i 2000 i regi av OECD, er den mest omfattende internasjonale undersøkelsen så langt om utdanning, og måler det som kalles funksjonell kompetanse i lesing, matematikk og naturfag blant 15-åringer. De danske resultatene fra undersøkelsen viste at det var et middelmådig faglig nivå blant elevene, og dette gikk på tvers av de forventninger danske skolemyndigheter hadde med bakgrunn i den høye ressursbruken i skolen. Danske myndigheter rettet derfor en forespørsel til OECD om å gå bak tallene, og finne årsaken til den begredelige tilstanden i den danske folkeskolen. En rapport ble utarbeidet av et ekspertteam utsendt fra OECD, med bakgrunn i et 10 dagers langt besøk i november 2003. Ekspertteamet besøkte skoler og institusjoner landet rundt og drøftet skolens tilstand med foreldre, lærere, lokalpolitikere og flere andre. Rapporten peker på en rekke svake sider ved den danske folkeskolen: et utilstrekkelig faglig nivå, mangel på systematiske evalueringer og tilbakemeldinger, manglende krav til elevene, svak lærerutdannelse og usynlige skoleledere. OECD leverte 35 konkrete anbefalinger om hva som burde endres i den danske folkeskolen, for å heve kvaliteten i opplæringen. Den danske folkeskolen har mange likheter med den norske grunnskolen. Begge land bruker svært mye ressurser på skolen, og elevenes faglige nivå er middelmådig i begge land.
Fremskrittspartiet mener det er behov for å finne årsakene til den norske skolens dårlige tilstand, og i tillegg finne konkrete løsninger som kan iverksettes for å bedre tilstanden. En bred og grundig undersøkelse av den norske skolen, utført av internasjonale eksperter, vil kunne bidra positivt til å styrke kvaliteten i grunnopplæringen.