Inger S. Enger (Sp): I Ot.prp. nr. 41 (2003-2004) om endringer i lov om tomtefeste omtales forholdet til Den europeiske menneskerettskonvensjon (EMK). Det vises til den såkalte James-dommen.
Kan justisministeren bekrefte at leietakeren i den aktuelle saken betalte markedspris for tomta, men ikke noe for bygningene, og at beskrivelsen på side 53 i proposisjonen dermed gir ei uriktig framstilling av at det ikke er nødvendig å erstatte tomta med full verdi?
Begrunnelse
I Ot.prp. nr. 41 (2003-2004) om endringer i tomtefesteloven vises det til den såkalte James-dommen. Det forsøkes underbygd at foreslåtte lovendringer ikke vil være i konflikt med EMK når det gjelder tilfredsstillende erstatninger ved innløsning. Det framstilles slik i den aktuelle saken at også tomteverdien blei satt til langt under markedsverdi. Den engelske lovgivers poeng var imidlertid, slik det er omtalt andre steder, ikke å berøve eieren noe av tomteverdien, men kun å overføre verdien av bygningen til leietakeren. Bygningen hadde leietakeren, eller hans forgjengere, sjøl betalt for. Lovgivningen tok nettopp sikte på å gjenopprette den urettferdigheten i kontraktene om at leietakeren måtte betale for bygningen han sjøl hadde bekosta oppføringen av. Lovgiver ønska å forhindre den uberettigede vinning som ville tilfalle eieren, dersom vederlaget ble satt til eiendommens omsetningsverdi. Dette hensynet var akseptert av domstolen. Det fulgte da logisk at leietakeren bare skulle betale for det som det ikke allerede var betalt for, nemlig tomteverdien.
Noe generelt prinsipp om at en ikke behøver å erstatte full tomteverdi er ikke uttrykt i James-dommen. Tvert om er dommen et eksempel på at staten må anføre en relevant og konkret begrunnelse for ikke å erstatte eiendommens fulle verdi. Det hadde man i James-saken, mens forslaget om standardisert beregning i ny tomtefestelov ikke er knytta opp til noen slik systematisk urettferdighet som fantes under de engelske "utbyggingsleiekontraktene".
I det norske lovforslaget, som nå vedtas, synes begrunnelsen kun å være knytta til at det ikke skal bli for dyrt for leietaker å overta. Dette framstår som rein verdioverføring og er ikke begrunna i konkrete rettferdighetshensyn. Hensynet til EMK kan derfor vise seg langt mer problematisk enn det lovproposisjonen forsøker å gi inntrykk av.