Kenneth Svendsen (FrP): Vil statsråden i forbindelse med omorganiseringen av trafikkstasjonene gripe inn og henstille Statens vegvesen om også å se på og vurdere de nærings- og distriktspolitiske konsekvenser forslagene om nedleggelse og endring av trafikkstasjonene vil kunne få for lokalsamfunnet hvor de enkelte bedrifter, familier og enkeltmennesker spiller en vesentlig rolle?
Begrunnelse
Den pågående prosess i forbindelse med nedleggelse og endring av Statens vegvesens trafikkstasjoner har preget nyhetsbildet de siste 4-5 måneder. Fremskrittspartiets stortingsgruppe har tidligere gjort henvendelse til statsråden om sakskomplekset, den gang fokusert på Drøbak Trafikkstasjon. I denne forbindelse fikk vi et greit svar med bakgrunn og mål for den strukturelle rasjonalisering og prosess som foregår. En del av denne prosessen er også høringer hvor de lokale myndigheter, tillitsvalgte og organisasjoner kommer med sine innspill og disse vil forhåpentligvis være en del av beslutningsprosessen. Fremskrittspartiet har på lik linje med andre politiske partier, både lokalt og sentralt, fått svært mange innspill som avspeiler store frustrasjoner fra både store og små brukere av de trafikkstasjoner som foreslåes nedlagt eller endret. Som eksempel vedlegges et brev mottatt fra Marianne Dovland, B.D. Bil AS, 4735 Evje som går på forslaget om nedlegging av Evje Trafikkstasjon. I følgebrevet av 22. juli d.å. skriver hun: "Jeg skriver til dere som ledere, fordi vi som bedrift i distriktet er dypt fortvilet over situasjonen vi frykter vil komme. Som ledere bør dere ha oversikten over ha de forskjellige departement foretar seg, og også ha muligheten til å kunne påvirke prosesser i en positiv retning. Det er jo det vi skattebetalere betaler dere for å gjøre. Som dere sikkert vet er høringen lagt ut med frist for tilbakemelding 15. september 2004. Og så lenge jeg som skattebetaler egentlig er en av deres arbeidsgivere, forventer jeg at brevet blir lest, og at vi får en tilbakemelding på hva dere har tenkt å foreta dere. Dere vet jo også hvem andre som bør få melding om hva som skjer utenfor Oslo sine grenser. Det er jo rart at alt av servicetilbud skal være langs vår kyst. Vi er faktisk noen som ønsker å være med å bidra til at distriktet kan være levende og produktivt, men når hindringene kommer på rekke og rad, blir det et spørsmål om hvor lenge vi orker å holde på." Se vedlegg. Når vi også vet at:
- hele 85 pst. av landets husstander har én eller flere biler
- nødvendigheten av for næringslivet og offentlige selskaper å ha en optimal utnyttelse av sine kjøretøyer (lastebiler, busser etc.)
- statens årlige inntekter fra avgifter på bil og bilbruk er rundt 44 mrd. kr, hvorav bare rundt 25 pst. av disse går tilbake til infrastruktur, veier og drift av Statens vegvesen med blant annet trafikkstasjoner er særdeles viktig at samferdselsministeren ser på forslag til nedleggelse og endring av landets trafikkstasjoner i et større nasjonalt perspektiv enn i en snever vurdering som kun går på de trafikktekniske relasjoner. Med utgangspunkt i det konkrete forslag om nedleggelse av Evje Trafikkstasjon, hersker det ingen tvil om at det lokale og regionale næringsliv og befolkning vil bli tapere fordi disse trenger opprettholdelsen av den type servicefunksjoner som trafikkstasjoner representerer. Et frafall av denne og andre tilsvarende viktige funksjoner, undergraver ytterligere grunnlaget for opprettholdelse av bosetningsmønstret. Av denne grunn er det derfor særdeles viktig at statsråden ser på denne type omorganiseringer også i et bredere nasjonalt perspektiv. Selv om de forslag som nå ønskes gjennomført kan oppfattes som mindre viktig samfunnsmessig for departementet, vil summen av alle de mange andre tilsvarende tiltak fra statens side være helt avgjørende.