Hallgeir H. Langeland (SV): Forskriften for gjenanskaffelse av trygdefinansiert bil fremstår som en urimelig forskjellsbehandling mellom arbeidstakere i ordinært arbeid og i varig tilrettelagt arbeid (VTA). Rikstrygdeverket har uttalt at ansettelse i VTA sidestilles med "fritidsaktiviteter", og derfor ikke kommer inn under regelen for gjenanskaffelse før vilkåret om 11 års brukstid er oppfylt.
Deler statsråden denne oppfatningen om at yrkeskvalifiserende tiltak skal sidestilles med fritidsaktiviteter?
Begrunnelse
Gjenanskaffelse av trygdefinansiert bil er ofte nødvendig dersom den bilen en allerede disponerer stadig må på verkested, og slik ikke kan dekke det nødvendige transportbehov.
Stønad til bedring av funksjonsevnen i arbeidslivet hjemler gjenanskaffelse av bil etter 8 års brukstid. Imidlertid mener Rikstrygdeverket at deltakelse i arbeidsmarkedstiltaket VTA ikke omfattes av begrepet "arbeidsliv", til tross for at det betales skatt av opptjent bonuslønn og til tross for krav om å levere sykmelding ved sykefravær.
For de som rammes og andre med tilsvarende svak privatøkonomi, er bonuslønnen på 1 G i VTA av avgjørende betydning. De har ikke råd til å miste denne, men risikerer å måtte si opp jobben og miste inntekt på grunn av manglende tilrettelagt transport til og fra arbeidsstedet.