Arne Sortevik (FrP): Mattilsynet har pålagt norsk fiskeindustri et nytt gebyr basert på bruk av sjøvann. Reaksjonene fra næringen er forståelig nok sterke.
Hva vil statsråden gjøre for å styre avgiftsgrunnlag og avgiftsberegning fra Mattilsynet på en bedre måte for å forhindre avgiftssjokk for ulike næringer som kontrolleres av Mattilsynet?
Begrunnelse
Fiskeindustrien har reagert med sjokk og vanntro på tidligere meldinger fra Mattilsynet om at bruk av sjøvann skal avgiftbelegges. Men det var først nå i august 2004 like før utsending av faktura at Mattilsynet foreløpig satte bremsene på og opplyste at de ville se nærmere på "utilsiktede" virkninger av ordningen. Jeg er kjent med at det også har vært kontakt mellom Mattilsynet og fiskeriministeren om saken på bakgrunn av de forståelige sterke reaksjoner fra næringshold. Ved å legge avgift på bruk av sjøvann i fiskeindustri/fiskerisammenheng åpnes det for et avgiftsomfang uten grenser, og derved for nye utgifter for næringen av betydelig omfang. Stortinget har forutsatt at Mattilsynet skal finansiere tilsynskostnadene ved å innkreve gebyr og avgifter som skal dekke kostnadene ved det tilsynet som utføres. Det er en forutsetning at disse inntektene over tid ikke skal overskride kostnadene ved de enkelte områdene. Den "avgiftsiver" som forslaget om avgift på bruk av sjøvann fremviser, understreker tydelig at både omfang og nivå for fastlegging av avgift samt grunnlag for avgiftsfastsettelse bør vurderes på nytt.