Arne Sortevik (FrP): Fra Kystverket foreligger nå sluttdokument for konsekvensutredning om alternativ farled til Bergen havn. Konsekvensutredningen er godkjent av Kystverket som ansvarlig myndighet. Utredningen konkluderer med at staten må stå som byggherre og ansvarlig for finansiering av tiltaket. Seilingsleden var forutsatt bygget da Askøybroen ble bygget. Alternativ seilingsled er nå foreløpig anslått til 180 mill. kr.
Hva er nå statsrådens fremdriftsplan for å sikre realisering av prosjektet?
Begrunnelse
Usikkerhet om miljømessige konsekvenser, byggekostnader og samfunnsøkonomisk nytt er nå ryddet av vegen gjennom konsekvensutredningen.
Kostnadene selv med 25 pst. usikkerhet er blitt på 180 mill. kr inkl. mva; betydelig lavere enn antydet og omtalt gjennom alt for mange år dette prosjektet har måttet vente på realisering.
Fra organisasjoner og bedrifter som arbeider med turisttrafikk til Hordaland, Vestlandet og landet forøvrig med Bergen som innfallsport gjennom Bergen havn hevdes det at fri seilingshøyde vil påvirke det samlede omfanget av fremtidig cruisefart. Basert på slik argumentasjon skal det 1-2 ekstra anløp til for at bygging av alternativ seilingsled er samfunnsøkonomisk lønnsomt også som frittstående prosjekt.
Viktigere er det imidlertid at sett i sammenheng med bygging av Askøybroen fremstår prosjektet som klart samfunnsøkonomisk lønnsomt. Det var som kjent en klar forutsetning ved bygging av Askøybroen at også alternativ seilingsled til Bergen havn uten høydebegrensning skulle bygges.
En viktig milepæl på vegen til realisering er nå passert. Staten har nå muligheten til å forsere arbeidet med gjennomføring av prosjektet gjennom forpliktende finansieringsvedtak parallelt med at reguleringsplaner i berørte kommuner klargjøres. Med den spesielle forhistorien til dette prosjektet er det nødvendig at statlig myndighet nå fremviser initiativ i saken.