Arne Sortevik (FrP): Ny lov om frittstående skoler åpner for flere etableringer. Slik utvidet adgang øker også behovet for tilsyn. Et velfungerende tilsyn er avhengig av forskrifter som er tydelig og avklarende, og som av aktørene oppfattes som tydelig og avklarende. Utdannings- og forskningsdepartementet har nå grepet inn overfor 3 ulike private skoler, og sakene gir grunn til å etterlyse slike forskrifter med tilhørende retningslinjer.
Vil statsråden i samarbeid med frittstående skoler ta et initiativ for å gjennomgå og ev. supplere forskrifter og veiledning?
Begrunnelse
Mitt inntrykk er at det i forhold til et sentralt forhold som metoder og systematikk knyttet til telling og dokumentasjon av elever hersker uklarhet og usikkerhet hos tilsynsmyndighet, i departement og hos aktørene; dvs. de som driver frittstående skoler.
Mitt inntrykk er videre at det som finnes av forskrifter og retningslinjer legger til grunn et sjablongmessig syn der alle skoler detaljmåles likt uten hensyn til skolens faglige egenart.
Videre er mitt inntrykk av avregning av månedlig tilskudd ikke er fyldesgjørende og tydelig dokumentert slik at mottager selv kan kontrollere at det ikke gjøres feil. Jeg understreker for ordens skyld at dette jo er viktig både for å sikre at mottager får det som er riktig og at det ikke ved feil utbetales for mye til mottaker som er i god tro.
Jeg påregner at lov om frittstående skoler som nå gjelder hele grunnutdanningen vil gi økende etablering av slike skoler. Samfunnet totalt, myndigheter, skoledrivere og elever/foreldre vil være tjent med et kart og klargjørende regelverk som ikke etterlater tvil om hvordan regelverk skal oppfattes og etterleves.
Jeg håper statsråden vil ta initiativ til en drøfting med de organisasjoner som representerer frittstående skoler med sikte på å få plass slike klargjørende regler.
Det vil også kunne forhindre feilaktig saksbehandling og unødvendig tid til saksbehandling med eventuell etterfølgende prosess.