Kenneth Svendsen (FrP): I løpet av uke 47 har det på grunn av værforhold vært flere titalls uhell med tunge kjøretøy. Gjennom media er det blitt kjent at disse uheldene først og fremt skyldes at det brukes en type trekkvogner som ikke er egnet for dårlig føre. De fleste av disse bilene er utenlandske og beregnet på bruk i områder hvor det ikke er bratte bakker.
Vil statsråden se på regelverket slik at slike uhell i størst mulig grad kan begrenses i fremtiden?
Begrunnelse
I løpet av siste uke har store nedbørsmengder i form av snø ført til at tunge kjøretøy enten har kjørt seg fast eller kjørt ut av veien. Bare over Korgenfjellet i Nordland har bilbergingsfirmaer måtte hjelpe mellom 40 og 50 tunge kjøretøy. Tunge kjøretøyer bør i utgangspunktet være utstyrt med vinterdekk, piggdekk og kjettinger, noe som de også er pålagt. Dessverre er mange av kjøretøyene som kommer ut for slike uhell utenlandske. En del av problemstillingen er at de ikke er utstyrt med verken vinterdekk eller kjettinger. Det er viktig at kontrollmyndighetene slår strengt ned på disse med kraftige bøter.
I trafikken er det de senere år blitt flere og flere semitrailere, hvor trekkvogner kun har to aksler. Det vil si at de ikke har et hjulsett som kan løftes. Denne type trekkvogn er særdeles lite egnet til transport over glatte fjelloverganger, hvor selv kjettinger er til liten hjelp.
Politiet opplyser til media at det meste av de uhell som skjedd over Korgenfjellet skyltes denne type tunge kjøretøy. I dag er det ingen restreksjoner på bruk av denne type trekkvogner i områder hvor de åpenbart ikke egner seg.