Torbjørn Andersen (FrP): En rutebileier og bussjåfør ved Frolandsruta i Aust-Agder som nylig fylte 70 år får ikke fornyet tillatelsen til å utføre sitt arbeide som bussjåfør. Fra busseiers side blir det påpekt at det er en særnorsk bestemmelse som sier at etter fylte 70 år, kan man ikke lenger drive ervervsmessig kjøring med buss. Vegdirektoratet opplyser at man på et generelt grunnlag ikke gir dispensasjon fra denne aldersgrensen på 70 år, uansett om vedkommende er ved god helse.
Hva er egentlig grunnen til at nevnte person blir nektet å kjøre buss så lenge han er godt egnet til denne jobben selv om han er fylt 70 år, og vil statsråden redegjøre for regelverket rundt dette og forholdet til EØS?
Begrunnelse
Etter hva jeg er blitt informert om tillater en rekke andre land at personer med en alder over 70 år uten store hindringer gis kjøretillatelse for ervervsmessig kjøring med buss. Når man i Norge er fylt 70 år mister man derimot muligheten til utføre sitt arbeid som bussjåfør, selv om vedkommende både er frisk har god trafikkforståelse og har lyst til å fortsette å kjøre buss. Samme person kan etter hva jeg får opplyst allikevel kjøre opp til 50 tonns vogntog i Norge og hele Europa. I både Danmark, Sverige, Tyskland og USA kan man kjøre buss så lenge legene finner sjåføren skikket til det. Derfor vil det være naturlig at man også i Norge anvender de samme bestemmelsene når det gjelder ervervsmessig busskjøring. Dette kan gjøres ved at man opprettholder aldersgrensen på 70 år, men gjør det mulig for personer over 70 år med god helse ifølge legeerklæring og beviselig god trafikkforståelse å få dispensasjon fra disse bestemmelsene. Dispensasjon kan gis for eksempel for ett år av gangen fra nevnte 70 års regel.
En 70-åring som har kjørt buss hele sitt liv er nødvendigvis ikke bare alene på grunn av sin alder nødvendigvis noen dårligere sjøfør enn en bussjåfør som er i 20-årene.