Arne Sortevik (FrP): Distriktsveisjefene, henholdsvis i Voss og Hardanger og i Telemark, vil innføre "praktisering av regelverket" fra 1. desember 2004. Det innebærer at vogntog med høyde over 4 meter ikke vil kunne fortsette å bruke Haukelitunnelene etter at politi og vegmyndigheter i mange år har tillatt dette. De kostnadsmessige konsekvenser for næringslivet er omfattende.
Hva vil statsråden gjøre med denne situasjonen i et kortsiktig og et langsiktig perspektiv for å sikre fremkommelighet i stedet for unødvendig omkjøring?
Begrunnelse
Kort tid etter at ny Nasjonal transportplan for perioden 2006-2015 er behandlet i Stortinget er det oppsiktsvekkende at det via vedtak fra distriktsveisjefer slåes alarm i forhold til et angivelig nasjonalt problem knyttet til høyde på vogntog og høyde på tunneler/tunnelprofiler på stam/riksvegnett. Det blir i tillegg underlig at noen strekninger skal plukkes ut til gjennomføring av streng håndhevning av regler verken politi eller vegmyndigheter gjennom svært mange år har brydd seg om å håndheve.
Konsekvensene blir dramatisk for næringslivet med økte kostnader og økt tidsforbruk. Men også samfunnsmessig innebærer en slik regelpraktisering betydelige kostnader og ulemper som følge av kraftig økning av kjørt distanse med tilhørende økning i utslipp.
Løsninger må finnes både på kort og på lang sikt. Det er også sterkt grunn til å minne om at omdirigering vil skape mer trafikk og flere trafikkfarlige situasjoner på de mulige omkjøringsvegene. Jeg håper statsråden vil satse på praktisk tilpasning og praktiske løsninger som sikres fortsatt fremkommelighet langs de traseer som i dag trafikkeres med vogntog med høyde over 4 meter.
Jeg håper at statsråden heller ikke vil akseptere løsninger som bare rammer en eller noen få fjelloverganger. Det er også grunn til å minne om at det er statens ansvar for å bygge veier i dette landet, og at dette ansvaret også omfatter utviklingen av et moderne vegnett som kan håndtere moderne vogntog. Det er grunn til å minne om at moderne vegnett er en viktig faktor for et konkurransedyktig næringsliv. Det er endelig grunn til å minne om at staten ikke mangler penger og at investering i nasjonal infrastruktur, særlig vegnett, er en samfunnsmessig investering med god avkastning. Kjøreforbud og kjørenekt er derimot ikke en fremtidsrettet løsning og en løsning som svekker bedriftenes konkurranseevne.