Arne Sortevik (FrP): En revisjonsrapport Statens vegvesen har laget gir en rekke av landets bompengeselskaper krass kritikk for pengebruk til administrasjon knyttet til oppgaven med innkreving av bompenger. Hele 46 lokalt eide bompengeselskaper krevde i fjor inn ca. 3,3 mrd. kr i avgifter. Antall bompengebelagte prosjekter øker, og det er selvsagt både foruroligende og beklagelig dersom penger innkrevet til nedbetaling av veganlegg brukes til andre ting.
Hva gjør statsråden for å sikre at innkrevde bompenger brukes på en forsvarlig måte?
Begrunnelse
I noen av selskapene som får kritikk er dyre reiser og omfattende representasjon blant forhold som påtales. Lokale bompengeselskaper har som oppgave å kreve inn en ekstra kjøreskatt for bruk av et konkret veganlegg. Billistene må betale denne kjøreskatten i tillegg til de bilrelaterte skatter og avgifter staten krever inn på annen måte. Det er uakseptabelt at penger til betaling av veganlegg, broer og tunneler brukes til reiser og alkohol for styremedlemmer i lokale bompengeselskap. Når det betales bompenger er det faktisk slik at brukerne avhjelper manglende statlige bevilgninger gjennom ekstra betaling. Det minste bompengebetalerne må kunne forlange er sikring av midlene slik at mest mulig faktisk går til nedbetaling av anlegget. Det forutsetter at administrasjonsutgiftene er nøkterne og beskjedne, og at lønn og honorarer til både administrasjon og til styrer i slike selskaper er nøkterne og beskjedne. Bompengebetalerne må også kunne føle seg sikre på at kontrollen med pengebruken er grundig og sikrer mot feilbruk og misbruk. Det er derfor viktig at den revisjonen som er gjennomført og de tiltak som er påpekt får konsekvenser for de personer/selskaper det gjelder og at revisjons- og kontrolltiltak intensiveres.