Arne Sortevik (FrP): Frittstående skoler skal ha hele landet som inntaksområde. Noen frittstående videregående skoler sender egne elever til opphold/utdanning på skoler i utlandet og tar imot utenlandske elever til opphold/utdanning på egen skole i Norge. Dette skjer i 2. år av videregående skoleløp.
Hva vil statsråden gjøre for å sikre klar, enhetlig og enkel prosedyre for alle godkjente skoler i Norge som mottar gjestelever fra utlandet til utdanningsopphold i Norge som del av utdanning i hjemlandet og del av utveksling med norske elever?
Begrunnelse
Danielsen videregående skole i Bergen har fra ca. 1990 hatt et samarbeid med flere skoler i USA der elever i norsk videregående skole tar 2. år i samarbeidsskoler i USA og der amerikanske elever får tilsvarende utvekslingsopphold i Norge på norsk skole og med norske vertsfamilier. Opplegget er i tråd med intensjonene i Kvalitetsreformen. Det er likevel viktig å få fastslått at mottak av utenlandske gjestelever for offentlig godkjente norske friskoler kan gjennomføres innenfor friskolelovens rammer, spesielt § 3-1 om inntak av elever, og at slik utveksling av elever innenfor videregående utdanning kan finne sted i offentlig godkjent skole (privat som offentlig). Det er videre viktig at prosedyre knyttet til innreise for slike utvekslingselever som skal være elever ved norske skoler mer enn 3 måneder blir felles for alle skoler som har slike ordninger og ikke unødvendig byråkratisk. Et konkret og ferskt eksempel på slikt byråkrati er behandling av søknad fra en slik norsk skole for gjesteelev, der behandlingstiden var nesten et år og med avslag som konklusjon. Jeg understreker at slik jeg oppfatter forholdene fra skoler som driver med slik utveksling tar de som mottaende institusjon et tydelig og omfattende ansvar for den enkelte utenlandske elev i forhold til krav som måtte gjelde vedrørende midlertidig opphold i Norge. Det er derfor godt sikret at utvekslingselever reiser tilbake til egen skole i eget hjemland for å avslutte den utdannelsen de er i gang med og har påbegynt i eget hjemland. Det er etter mitt syn viktig at UD som utdanningsmyndighet tar ansvar for en nødvendig koordinering i forhold til Utlendingsdirektoratet for å sikre en tilfredsstillende men samtidig enkel prosedyre for oppholdet i Norge. En slik prosedyre bør jo ha som utgangspunkt i at dette gjelder elever som midlertidig tar utdanning i Norge på utveksling fra eget hjemland og egen skole i hjemlandet. Konkrete eksempler tyder på at prosedyre hos politi og UDI er uklar, lite koordinert og svært byråkratisk. Det synes derfor å være behov for et initiativ fra UFD for å sikre at elevutveksling i videregående skole som beskrevet kan gjennomføres på en enkel og samtidig tilfredsstillende måte i forhold, til opplæringslova, friskoleloven og utlendingsloven.