Øyvind Korsberg (FrP): I Aftenposten 8. februar 2005 kan man lese at vintergjester i turistgrenda Høvringen i 60 år er transportert med beltebil 4-5 kilometer til ytterkanten av Rondane nasjonalpark. Dette er en viktig del av totalpakken som trekker turistene. I en lovendring før forrige vintersesong ble denne bruken av beltevogner overraskende forbudt da de ikke lenger var underlagt "ruteløyve", og derfor ble tolket som "fornøyelseskjøring".
Hva vil statsråden gjøre for å sikre at turistnæringen igjen kan drive ervervsmessig kjøring med beltevogn?
Begrunnelse
Problemstillingen har blitt drøftet i media av en rekke politiske partier, og samtlige, både på sosialistisk og ikke-sosialistisk side, stiller seg uforstående til at beltevognkjøringen nå er forbudt. Man opplever at beltebilbruken ved Høvringen er blitt offer for en utilsiktet tolkning av lovverket, og at det på ingen måte var lovens formål eller hensikt å forby beltevognkjøring på Høvringen da "beltevogn" ble unntatt i lovverket over "kjøretøy" med ruteløyve.
Turistnæringen i Høvringen har spesialisert seg på miljørettet turisme hvor natur og ro er viktige salgsargumenter. Videre så er Høvringen fri for ski anlegg og støyende natteliv. Bruk av beltebilene har vært et middel til å få med småbarn på skitur i fjellet, eller la eldre og "dansker" uten særlig skiferdigheter få nyte den storslåtte naturen.
Beltevognkjøringen er utvilsomt en viktig del av næringsgrunnlaget. Turistnæringen i området frykter for fremtiden, fordi de av erfaring vet hvor viktig beltevognene er for å kunne tilby turistene tilgang til den storslåtte naturopplevelsen de ønsker å oppleve.
Oppslaget i Aftenposten bekrefter at næringen i dette området ser på bruken av beltebil som en vesentlig salgsfaktor. I Aftenposten siteres Leif Arne Gjerdingen som driver Høvringen Høgfjellshotell at "Nesten alle som ringer for å booke seg inn, spør om det blir beltebilkjøring i vinter". Mange frykter at dersom turistnæringen i området blir stående uten tilbudet om bruk av beltebil, så vil Høvringen bli mindre interessant som turiststed, og det kan bli kroken på døren for mange viktige arbeidsplasser.
Den turistrelaterte vintersesongen på Høvringen varer i ca. 2 måneder rundt vinterferietiden. I løpet av den tiden, samt en sommersesong, skal turistnæringen har tilstrekkelig aktivitet til å klare å holde liv i næringen. Det er derfor viktig at denne saken, som har tverrpolitisk bred støtte, løses raskt og smidig, slik at næringen ikke blir skadelidende nok en sesong. I en bransje med knappe marginer og sterk konkurranse kan dette ha betydelig konsekvenser.
Departementet har i brev av 1. juli 2004 skrevet at man vil avvente videre arbeid med lovverket til forsøksprosjektet i åtte kommuner vedr motorferdselsregelverket er gjennomført. Da har nok en sesong passert, og mange frykter det innebærer uopprettelig skade for turistnæringen i området. Vi håper derfor at statsråden ser velvillig på saken og finner en hurtig løsning på den.